10 تا از بهترین نقاشی های پیکاسو | از زن گریان تا گرنیکا

بهترین نقاشی های پیکاسو

پابلو پیکاسو از بزرگ‌ترین نقاشان قرن بیستم و البته تاریخ است. این نقاش اسپانیایی به‌عنوان یکی از پدیدآورندگان سبک کوبیسم شناخته می‌شود و نقاشی‌هایی که در این سبک پدید آورده است را می‌توان به‌جرأت در زمره‌ی بهترین نقاشی‌های تاریخ به حساب آورد. در راستای نمایش‌دادن بهترین نقاشی‌های بهترین نقاش‌های تاریخ، این بار به سراغ آثار پیکاسو رفته‌ام. در ادامه به همراه یکدیگر نگاهی خواهیم داشت به بهترین و معروف ترین نقاشی های پیکاسو .

بهترین نقاشی های پیکاسو

10- نقاشی رؤیا از پیکاسو

بهترین نقاشی های پیکاسو
نقاشی رؤیا از پیکاسو – 1932

رؤیا نقاشی‌ای است که عشق و شهوت در آن حضور دارند. پیکاسوی 50 ساله در سال 1932 این نقاشی را از روی معشوقه‌ی جوان‌اش، ماری ترز والتر، کشید. از جمله مواردی که در ارتباط با این نقاشی بسیار قابل توجه اند یکی تضاد شدید رنگ‌ها و دیگری وجود یک آلت مردانه روی صورت مدل است. بسیاری اعتقاد دارند که این آلت در واقع آلت خود پیکاسو است که به‌صورت کج‌شده روی صورت زن وجود دارد. جالب است بدانید که نقاشی رؤیا پس از آن که آسیب دید و سپس مورد تعمیر واقع شد، در سال 2013 با رقمی معادل 155 میلیون دلار به فروش رفت.

9- نقاشی دورامار و گربه از پیکاسو

بهترین نقاشی های پیکاسو
نقاشی دورامار و گربه – 1941

دورامار و گربه نقاشی‎ای است که پیکاسو از معشوقه‌ی خود دورامار کشیده. این نقاشی یکی از بهترین آثار پیکاسو به شمار می‌رود. جابه‌جاشدن دهان و بینی و چشم و گوش و استفاده‌ی عالی از رنگ‌ها به یکی از بهترین نقاشی های کوبیسم تبدیل‌اش کرده‌اند. گفتنی است که این اثر هنری در سال 1941 خلق شده است.

8- دختر در برابر آینه از پیکاسو

بهترین نقاشی های پیکاسو
نقاشی دختر در برابر آینه – 1932

 از دیگر نقاشی های پیکاسو که دلالت بر یکی از معشوقه‌های او – ماری ترز والتر – دارند همین نقاشی است. دختر در برابر آینه نشان‌دهنده‌ی دختری با نصف صورت زرد و روشن در برابر آینه‌ای با تصویر تیره و سیاه است. تفاسیر بسیاری از این نقاشی وجود دارند. برخی اعتقاد دارند که این نقاشی دلالت دارد بر تغییر ماری از دختری معصوم به زنی دنیوی و آگاه از جنسیت خود. برخی دیگر اعتقاد دارند که این قسمت زردرنگ صورت ماری در این نقاشی نشان‌دهنده‌ی روزها و لحظات خوشی است که با پیکاسو سر کرده و در عوض قسمت تیره نشان می‌دهد که ماری تصویری تیره و منفی از خود در ذهن دارد. این نقاشی به عنوان یکی از بهترین آثار پیکاسو مربوط به سال 1932، یعنی زمانی که ماری معشوقه‌ی پیکاسو بود، است.

7- نقاشی برهنه، برگ‌های سبز و نیم‌تنه از پیکاسو

بهترین نقاشی های پیکاسو
نقاشی برهنه، برگ‌های سبز و نیم‌تنه از پیکاسو – 1932

این نقاشی نیز مربوط به سال 1932 و مری ترز والتر است. چند دهه است که بسیاری از کارشناسان نقاشی برای تفسیر و برداشت معنای آن به بن‌بست خورده‌اند و هیچ‌یک نتوانسته‌اند تفسیری قانع‌کننده از آن به دست دهند. به‌جرأت می‌توان گفت که هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که این نقاشی پیکاسو بر چه چیزی دلالت دارد. گفتنی است که این اثر هنری در سال 2010 با قیمت 106.5 میلیون یورو فروخته شد.

6- نقاشی گیتارزن پیر یا گیتاریست پیر از پیکاسو

بهترین نقاشی های پیکاسو
نقاشی گیتاریست پیر از پیکاسو – 1903

این نقاشی مربوط به دوره‌ی آبی پیکاسو است. گیتاریست پیر، که در سال 1903 یا سال 1904 آفریده شده نشان از افسردگی و حزن پیکاسو در آن دوران به سبب فقر و خودکشی کاساگماس، دوست‌اش، دارد و دلالت دارد بر پیرمردی گیتاریست در وضعیتی حزن‌آور و ماتم‌زده. جالب آن که در سال 1998 پژوهش‌گران از دوربین مادون قرمز استفاده کردند و دیدند که در پس پشت تصویر، تصویری از یک زن وجود دارد.

بهترین نقاشی های پیکاسو
زنِ موجود در نقاشی گیتاریست پیر

نقاشی گیتاریست پیر را می‌توان مشهورترین نقاشی پیکاسو در دوران آبی معرفی کرد.

5- نقاشی نقاش و مدل‌اش از پیکاسو

بهترین نقاشی های پیکاسو
نقاشی نقاش و مدلش از پیکاسو – 1927

این نقاشی نیز یکی از شاهکارهای نقاشی‌های کوبیسم است. در سمت چپ نقاشی، مدل که یک زن برهنه است حضور دارد و در سمت راست نقاش با یک تخته‌رنگ یو شکل. هر دوی این افراد، هم نقاش و هم مدل، بخشی از بدن‌شان در تاریکی یا همان وضعیت خاکستری قرار دارد.

گفتنی است که این نقاشی در سال 1927 خلق شده است.

4- نقاشی زن گریان

بهترین نقاشی های پیکاسو
نقاشی زن گریان از پیکاسو – 1937

یکی دیگر از معروف ترین نقاشی های پیکاسو که در این نوشتار معرفی می‌شود نقاشی زن گریان است. این اثر هنری، که مربوط به سال 1937 است، یکی دیگر از نقاشی‎هایی است که مدل آن‌ها معشوقه‌ی پیکاسو یعنی دورا مار بوده است. این نقاشی در سبک کوبیسم بوده و وحشت و اضطراب را به نمایش می‌گذارد. محال است فهرستی از بهترین آثار پیکاسو گرد آورده شود و اثری از نقاشی زن گریان در آن نباشد.

3- نقاشی سه نوازنده از پیکاسو

بهترین نقاشی های پیکاسو
نقاشی سه نوازنده از پیکاسو – 1921

نقاشی سه نوازنده یکی از مشهورترین نقاشی های پیکاسو است. این نقاشی درواقع نقاشی‌ای از مرحله‌ی دوم کوبیسم یعنی کوبیسم مصنوعی است – مرحله‌ای که در آن استفاده‌ی بسیاری از رنگ‌ها می‌شود.

جالب آن که نقاشی سه نوازنده یک نقاشی نیست و در واقع دو نقاشی است که هر دو نیز در سال 1921 آفریده شده‌اند.

بهترین نقاشی های پیکاسو
نسخه‌ی دیگر نقاشی سه نوازنده به عنوان یکی از بهترین آثار پیکاسو

2- نقاشی دوشیزگان آوینیون از پیکاسو

بهترین نقاشی های پیکاسو
نقاشی دوشیزگان آوینیون – 1907

یکی از شاهکارترین و بدیع‌ترین نقاشی های پیکاسو قطعاً همین نقاشی است. بسیاری برآن اند که آن‌چه که پیکاسو را مشهور ساخت و موجب شد که از او به عنوان یکی از بهترین نقاشان تاریخ یاد شود همین نقاشی است. این نقاشی در دوران جوانی پیکاسو یعنی در سال 1907 کشیده شده و حدود 9 ماه پیکاسو را به خود درگیر کرده است. بسیاری این نقاشی را از جمله نخستین نقاشی‌ها در سبک کوبیسم می‌دانند.

دوشیزگان آوینیون نشان‌دهنده‌ی 5 فاحشه از یکی از فاحشه‌خانه‌های شهر بارسلون اسپانیا است. این نقاشی در دورانی که آفریده شد، اثری به‌شدت رادیکال به شمار می‌آمد. خود پیکاسو اذعان داشته که در خلق این نقاشی تا حد زیادی مدیون علاقه‌اش به هنر آفریقا است. نکته‌ی جالبی که در باب این نقاشی وجود دارد این است که در سال 1916 – که نقاشی به نمایش درآمد – توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان نقاشی‌ای که حاوی عناصر بی‌اخلاقی‌ست شناخته شد.

تأثیر بسیار زیاد این نقاشی بر هنر قرن بیستم را به هیچ عنوان انکار نمی‌توان کرد. این نقاشی نیز نقاشی‌ای است که اگر فهرستی از بهترین آثار پیکاسو گرد آورده شود، محال است نامی از آن به میان آورده نشود.

1- نقاشی گرنیکا از پیکاسو

بهترین نقاشی های پیکاسو
نقاشی گرنیکا – 1937

گمان می‌کنم هیچ فهرستی از نقاشی های پیکاسو پیدا نشود که بهترینِ آن‌ نقاشی گرنیکا نباشد. گرنیکا نام شهری در شمال اسپانیا است، شهری که در خلال جنگ داخلی اسپانیا در آوریل 1937 توسط نازی‌های آلمانی و فاشیست‌های ایتالیایی و به درخواست ناسیونالیست‌های اسپانیایی بمباران شد. پیکاسو با توجه به همین بمباران و وضعیت حزن‌آور مردمان آن، این نقاشی را خلق کرد و توجهات بسیاری از انسان‌های جهان را معطوف به شهر گرنیکا کرد.

بهترین نقاشی های پیکاسو
پیکاسو در حال کشیدن گرنیکا

تفاسیر بسیار زیادی تا کنون از این نقاشی ارائه شده. در این نقاشی یک گاو وجود دارد و یک اسب، که هر دو در فرهنگ اسپانیایی بسیار مورد توجه هستند. برخی اعتقاد دارند که گاو موجود در این نقاشی نشانه‌ای از فرانکو است، و دلیل خونسردی گاو نیز بی‌اهمیتی این کشتار برای او، که البته همان فرانکو باشد، است.

وجود ترس و بی‌رحمی در نقاشی در کنار سیاه‌وسفید بودن آن و البته نوزادی که در آغوش مادر وحشت‌زده‌اش قرار دارد همگی این نقاشی را به اثری خاص مبدل کرده‌اند. بسیاری نقاشی گرنیکا از پیکاسو را بهترین نقاشی ضد جنگ تاریخ می‌دانند.

پکیج نقاشی