موسیقی‌های کلاسیک تعریف دقیق موسیقی اند. آن‌هنگام که در اوج استرس درگیر گوش‌دادن به یک موسیقی کلاسیک دوره‌ی رمانتیک می‌شویم، آن‌زمان که خوش‌حال هستیم و یک والس جذاب قرن‌بیستمی حال‌مان را بهتر می‌کند، آن‎‌موقع که سمفونی شماره‌ی 5 بتهوون با آن شروعِ دیوانه‌کننده و حتی اغواکننده‌اش هیجان‌مان را بالا می‌برد، به‌وضوح می‌توانیم دریافت که موسیقی کلاسیک با موسیقی‌های بلوز، کانتری، راک، پاپ و سایر انواع موسیقی که از قرن بیستم بدین‌سو اختراع شده‌اند متفاوت است. البته که یک تعریف شاخص و جامع و مانع نمی‌توان از موسیقی کلاسیک داشت، اما عمدتاً فهم مشترک به موسیقی کلاسیک اشراف دارد. موسیقی کلاسیک البته به موسیقی کلاسیک غربی و مشخصاً موسیقی کلاسیک اروپایی اشاره دارد و عمدتاً آهنگ‌سازانی را شامل می‌شود که اهل اروپا و خاصه آلمان، فرانسه، اتریش و روسیه هستند. در این زمینه می‌توانید نگاهی به نوشتار معروف‌ترین آهنگسازان موسیقی کلاسیک بیندازید. در ادامه مروری بر 25 تا از بهترین موسیقی های کلاسیک خواهیم داشت. البته که سلیقه‌ی شخصی در انتخاب این موسیقی‌ها به‌شدت دخیل بوده‌است، اما همچنان بسیاری از موسیقی‌ها جا مانده‌اند و این البته از محدودیت‌هایی‌ست که یک نوشتار اینترنتی به همراه دارد. با ما باشید تا مروری بر برترین آهنگ های کلاسیک غربی داشته باشیم.

25- رقص شمشیر اثر آرام خاچاتوریان

مهم‌ترین ویژگی موسیقی کلاسیک قرن بیستم این است که آهنگسازان برتر این قرن در بند هیچ‌یک از قواعد دوره‌های پیشین موسیقی کلاسیک نبودند و از این رو دست‌شان بسیار باز بود برای خلاقیت و از همین رو آهنگ‌هایی بسیار نو آفریده شدند. بخشی از باله‌ی مشهور گایانه از آرام خاچاتوریان، یعنی سوییتِ 1 این باله، حاوی قطعه‌ای بسیار مشهور با نام رقص شمشیر است. این قطعه بسیار مهیج و سریع است. صبح‌ها که دیر بیدار می‌شوید و هر آن امکان جاماندن‌تان از وسایل نقلیه‌ی عمومی یا دیر رسیدن به شرکت یا اداره یا دانشگاه وجود دارد، رقص شمشیرِ خاچاتوریان را پخش کنید و کارهای‌تان را سریع‌تر انجام دهید. یکی از بهترین اجراهای رقص شمشیر را در زیر بشنوید:

لینک دانلود mp3

24- توکاتا و فوگ در ر مینور از یوهان سباستین باخ

باخ خود جدا از آن‌که از برترین آهنگسازان تاریخ است، یکی از برترین ارگ‌نوازان تاریخ محسوب می‌شود. ارگ‌نوازی در کلیسا منبع درآمدی برای او در طی زندگی‌اش بوده‌است. نت‌هایی هم که برای ارگ نوشته همه‌شان زیبا اند، از جمله هملن توکاتا و فوگ در ر مینور.

اگر علاقه‌مند به دنیای موسیقی کلاسیک هستید، گشتی در رادیو لوکئوم [رادیو موسیقی کلاسیک] داشته باشید: لینک صفحه‌ی اصلی رادیو لوکئوم

توکاتا و فوگ در ر مینور از مهم‌ترین و برترین آثار یوهان سباستین باخ است. در موسیقی‌های کلاسیک کم‌تر تک‌نوازی‌ای این‌چنین زیبا می‌شود، لیکن جالب این‌جاست که دو تا از آهنگ‌هایی که در این نوشتار به‌مثابه‌ی بهترین موسیقی‌های کلاسیک معرفی‌شان کرده‌ام تک‌نوازی اند و جالب‌تر آن‌که هر دو را باخِ بزرگ نوشته‌است.

توکاتا مربوط به سال‌های نخست قرن هجدهم است و از شاخص‌ترین موسیقی‌های کلاسیکِ مربوط به دوره‌ی باروک به حساب می‌آید.

لینک دانلود mp3

23- والس شماره‌ی 2 از شوستاکوویچ

باز هم آهنگی دیگر از قرن بیستم و این بار از آهنگساز مشهور روس: شوستاکوویچ.

شوستاکوویچ آثار زیبای بسیاری دارد، اما والس شماره 2 اش را نمی‌توانم برترینِ آن‌ها نخوانم. یکی از بهترین اجراهایی که از این والس شده، همراه با هم‌خوانیِ مهمانان و رقص والس‌شان را در زیر بشنوید:

لینک دانلود mp3

22- پرستش بهار از ایگور استراوینسکی

صرفاً اگر قرار باشد 3 آهنگ از بهترین آهنگ‌های کلاسیک قرن بیستم را معرفی کنم، قطعاً پرستش بهار استراوینسکی یکی از آن‌هاست. باله‌ی پرستش بهار مربوط به دهه‌ی دوم قرن بیستم است، لیکن پس از آن بارها و بارها اجرا شده‌است.

لینک دانلود mp3

بهترین موسیقی های کلاسیک

21- Canon In D Major از پاخلبل

Canon In D Major از قدیمی‌ترین موسیقی‌های کلاسیک فهرست ماست. این شاهکار را پاخلبل – به‌اعتقاد بسیاری از محققان – در قرن هفدهم ساخته است. گویا این شاهکار پاخلبل در آن زمان بسیار محبوب بوده و در نزد اشراف نفوذی بسیار داشته لیکن گویا برای مدتی بسیار ناشناخته مانده تا آن که در نیمه‌های قرن بیستم باری دیگر پیدا شده و همچون چند قرن پیش روی خوشی بدان نشان داده‌اند.

اگر علاقه‌مند به دنیای موسیقی کلاسیک هستید، گشتی در رادیو لوکئوم [رادیو موسیقی کلاسیک] داشته باشید: لینک صفحه‌ی اصلی رادیو لوکئوم

Canon In D Major شاهکاری‌ست که بیش از هر چیز بوی زندگی می‌دهد. آن‌هنگام که از همین «زندگی» سرخورده‌اید، از هرآن‌چیزی که هست فارغ شوید و تن‌وروح‌تان را به‌دست این شاهکار پاخلبل بسپارید:

20- دانوب آبی از یوهان اشتراوس پسر

از آن شاهکارهایی است که می‌توان به بهترین شکل به‌مثابه‌ی موسیقی ناب معرفی‌شان کرد. جهان ما از نگاه‌ام چندان زیبایی ندارد، شر آن بسیار بر خیر-اش می‌چربد، لیکن اگر شخصی از برای نخستین بار به جهان وارد شود و بخواهد مصداقی از «زیبا» – از «خیر» – نشان‌اش دهم، دانوب آبی یوهان اشتراوس را نشان‌اش می‌دهم، آن هم همین اجرا را. می‌بینید که اجرا به بهترین شکل انجام شده – آن هم در مکانی که خود از شاهکارهای معماری تاریخ بشری است. از شنیدن این اجرای زیبا لذت ببرید:

لینک دانلود mp3

19- Sarabande از فردریش هندل

Sarabande شاهکاری از گئورگ فردریش هندل است. هر زمان که گوش‌اش کنم بی‌خود می‌شوم و این دقیقاً همان چیزی است که از گوش‌دادن به موسیقی می‌خواهم! 

بهترین آهنگ های کلاسیک

18- پیر گینت از ادوارد گریگ

قرن‌های هجدهم و نوزدهم و نیمه‌ی نخست قرن بیستم باید در دل تاریخ ماندگار بمانند. چه بسیار کتاب‌ها، موسیقی‌ها و نقاشی‌ها که در این دوران‌ها آفریده شدند و هنوز هم پس از مدت‌ها که به آن‌ها روی می‌کنی، نمی‌توانی تحسین‌شان نکنی. متأسفانه این ماه‌ها و سال‌هایی که ما در آن‌ها زندگی می‌کنیم ماه‌ها و سال‌های پَستِ تاریخ اند، ماه‌ها و سال‌هایی که انسان‌های پست و بی‌هنر و مبتذل و «هیچی‌ندار» تریبون در دست دارند.

به هر حال، پیر گینت [Peer Gynt] از ادوارد گریگ – به‌مثابه‌ی یکی از موسیقی‌های قرن نوزدهمی – از دیگر بهترین موسیقی های کلاسیک است. این شاهکار نه صرفاً بهترین بل از مشهورترین موسیقی های کلاسیک نیز محسوب می‌شود.

اگر علاقه‌مند به دنیای موسیقی کلاسیک هستید، گشتی در رادیو لوکئوم [رادیو موسیقی کلاسیک] داشته باشید: لینک صفحه‌ی اصلی رادیو لوکئوم

این پیر گینت، شامل دو سوییت است و هشت موومان و واقعاً که همه‌شان گوش‌دادنی اند. یکی از موومان‌ها یعنی «حالت صبح‌گاهی» را در زیر بشنوید و لذت ببرید:

17- Piano Concerto No.2 in C Minor از سرگئی راخمانینوف

موسیقی کلاسیک برای بسیاری از کسانی که چندان با آن آشنا نیستند، برابر است با آرامش. البته که بسیاری از آثار موسیقی کلاسیک غربی آرام اند و آرامش‌بخش، اما کم نیستند موسیقی‌هایی هم که نه‌تنها اثری از آرامش در آن‌ها نیست بل بسیار هم شور دارند و انرژی به وضوح در آن‌ها نمایان است. Piano Concerto No.2 in C Minor, Op. 18 اثر سرگئی راخمانینوف اما وضعیتی خاص دارد. این اثر، یا بهتر است بگویم این شاهکار، در دل خود آرامشی ژرف دارد لیکن درعین‌حال شور و انرژی را هم در پس پشت آرامش‌اش می‌توان حس کرد. گوش‌دادن به آن می‌تواند برای نیم‌ساعت هم که شده، شنونده را از هیاهوی جهان فارغ کند.

کنسرتوی پیانوی شماره2، مشهورترین اثر راخمانینوف، آهنگساز شهیر روسی، است که در نخستین سال قرن بیستم برای اولین بار اجرا شده.

اجرای نیم‌ساعته‌ی این اثر عالی را می‌توانید در زیر بشنوید و دانلود کنید:

16- سمفونی شماره 5 از لودویگ‌فن‌بتهوون – از بهترین موسیقی های کلاسیک

سمفونی‌های نه‌گانه‌ی بتهوون همه زیبا هستند، همه عالی اند و دشوار بتوان از میان آن‌ها یکی را برگزید؛ اما من درصدد آن نیستم که از لحاظ تکنیکی و فنی به معرفی بهترین موسیقی های کلاسیک بپردازم، بل صرفاً موسیقی‌هایی که در چند سال اخیر بسیار شنیده‌ام‌شان و در لحظات فراوانی در کنار-ام بوده‌اند و بر دل‌ام نشسته‌اند را معرفی می‌کنم.

سمفونی شماره‌ی 5، که گویا مربوط به دهه‌ی نخست قرن نوزدهم است، بسیاری از احساسات را، حتی متناقض‌ها را، در خود دارد. سمفونی شماره 5 را می‌توان مشهورترینِ سمفونی‌های بتهوون دانست، سمفونی‌ای که در طی تاریخ در مکان‌ها و زمان‌های مختلفی توسط میلیون‌ها نفر شنیده شده و به احتمال بسیار تا بشر وجود دارد و توانایی موسیقی‌گوش‌دادن در او هست، شنیده خواهد شد.

اگر علاقه‌مند به دنیای موسیقی کلاسیک هستید، گشتی در رادیو لوکئوم [رادیو موسیقی کلاسیک] داشته باشید: لینک صفحه‌ی اصلی رادیو لوکئوم

موومان نخست این سمفونی را در زیر بشنوید و از طریق دکمه‌ی زیر آن، نسبت به دانلود نسخه‌ی کامل سمفونی شماره‌ی 5 بتهوون اقدام کنید:

15- Eine kleine Nachtmusik از ولفگانگ آمادئوس موتسارت

موتسارت چندصد اثر دارد و همه‌شان عالی اند، اما از میان آن‌ها چند تا هستند که در چند سال اخیر در لحظات بسیاری کنار-ام بوده‌اند و خاطر بسیاری از لحظاتی که این آثار در حال پخش بوده‌اند در ذهن‌ام مانده. Eine kleine Nachtmusik یکی از آن‌هاست. این اثر جزو مشهورترین آثار موتسارت است و توسط بسیاری از عامه‌ی مردم در چند قرن گذشته شنیده شده. Eine kleine Nachtmusik مربوط به دهه‌های پایانی قرن هجدهم است و کم‌تر فهرستی از بهترین موسیقی های کلاسیک تاریخ گردآورده می‌شود که نامی از این شاهکار موتسارت در آن نباشد.

این اثر صرفاً با سازهای زهی اجرا می‌شود. اجرای Eine kleine Nachtmusik از موتسارت را می‌توانید بشنوید و لذت ببرید:

دانلود بهترین آهنگ های کلاسیک

14- Cello Suite No. 1 in G Major BWV1007 از یوهان سباستین باخ

خوش‌صداترین ساز کلاسیک از نگاه نگارنده‌ی این سطور، ویولن‌سل است- سازی که نوای‌اش آن‌قدر از نگاه‌ام زیباست که حتی اگر 24 ساعت متوالی تک‌نوازی آن را گوش دهم هیچ خسته نمی‌شوم، سهل است جانی تازه می‌گیرم. تک‌نوازی‌های ویولن‌سن همواره زیبا هستند، اما زیبایی این تک‌نوازی دوچندان است اگر نت آن را یکی از بهترین آهنگسازهای تاریخ نوشته باشد. شش Suite تک‌نوازی ویولن‌سل از باخ به جا مانده‌اند که گفته می‌شود مربوط به اواخر دهه‌ی دوم قرن هجدهم اند.

Suite شماره‌یک آن‌ها در جی ماجور را، البته نسخه‌ی کامل آن را، با اجرای Mischa Maisky می‌توانید در زیر ببینید و بشنوید. در دنیای پر تنش ما، که تنش‌اش خصوصاً در کشور ما بیش از بسیاری از مناطق جهان است، می‌بایست این شاهکار را پخش کرد و در تاریکی نشست و فنجانی قهوه نوشید و فارغ شد از این جهان:

بهترین آهنگ های کلاسیک

13- چنین گفت زرتشت از ریچارد اشتراوس

در میان فلاسفه‌ی آلمانی، بسیار دشوار بتوان فیلسوفی با نگارش قوی و سلیس و جذاب پیدا کرد. اکثر قریب‌به‌اتفاق فلاسفه‌ی آلمانی بد، یا در بهترین حالت دشوار، می‌نوشتند. کانت و هگل و هایدگر از این لحاظ سرآمد هستند. کانت که بد می‌نوشت و بد نوشتن‌اش موجب دشواری شده بود، هگل و هایدگر هم که به عمد بسیار دشوار می‌نوشتند. اما از میان آن‌ها دو فیلسوف بزرگ دیگر بودند که نثری عالی داشتند: یکی شوپنهاور و دیگری نیچه. اتفاقاً هر دوی این فلاسفه، هم در میان اهل ادبیاتِ پس از خود بسیار محبوب شدند [که قطعاً یکی از علل این محبوبیت نثر زیبای آن دو بود] و البته آهنگسازان بسیاری هم آن‌ها را، یا بهتر است بگویم نوشته‌های‌شان را، پسندیدند. چنین گفت زرتشت، اثر ادبی نیچه، در اواخر عمر نیچه و پس از مرگ او بسیار مشهور شد و بسیاری از هنرمندان، چه نویسندگان و نقاشان، و چه آهنگسازان، این اثر را تحسین کردند.

اگر علاقه‌مند به دنیای موسیقی کلاسیک هستید، گشتی در رادیو لوکئوم [رادیو موسیقی کلاسیک] داشته باشید: لینک صفحه‌ی اصلی رادیو لوکئوم

قطعه‌ی چنین گفت زرتشت در اواخر عمر نیچه، یعنی در سال 1896، زمانی که نیچه به جنون رسیده بود از اطراف خود آگاهی نداشت، توسط ریچارد اشتراوس ساخته شد. این قطعه بسیار زیباست و به بهترین شکل از سازهای زهی، کوبه‌ای و بادی در آن استفاده شده‌است.

به‌گمان‌ام اثری از غم و آرامش در قطعه نیست، بل شور و قدرت و ذوق در آن سرشار است، عناصری که به درجه‌ی بالا در کتاب خود نیچه هم یافت می‌شوند. اجرای کامل قطعه‌ی چنین گفت زرتشت اثر ریچارد اشتراوس را- به عنوان یکی از بهترین موسیقی های کلاسیک تاریخ غرب – می‌توانید در زیر بشنوید و دانلود کنید:

12- سمفونی شماره 40 اثر ولفگانگ آمادئوس موتسارت | بهترین موسیقی های کلاسیک

تاکنون، متأسفانه، تمامی شاهکارهای موتسارت را گوش نداده‌ام، اما هرآن‌چه که تا کنون از او شنیده‌ام نتوانسته برای‌ام همانند و هم‌سطح سمفونی شماره 40 شود. این اثر یک شاهکار ابدی است. گمان نمی‌کنم در طی دهه‌ها و سده‌های آینده روزی رسد که این اثر از میان بهترین موسیقی های کلاسیک حذف شود. سمفونی شماره‌ی 40 همواره در نزد کلاسیک‌دوستان یکی از بهترین آثارهای کلاسیک خواهد ماند.

این اثر از نخستین آثاری است که در زمینه‌ی موسیقی کلاسیک شنیده‌ام و با آن که سال‌ها آن را گوش کرده‌ام، هیچ از طراوت آن کم نشده‌است. اجرای این شاهکار موتسارت را، به طور کامل، می‌توانید در زیر ببینید و بشنوید:

دانلود بهترین آهنگ های کلاسیک

11-gymnopédie no.1 از اریک ساتی

اریک ساتی gymnopédieها را در سال‌های 1888 و 1895 منتشر کرد. gymnopédie no.1 از نگاه‌ام زیباترینِ آن‌هاست و گزینه‌ای‌ست عالی از برای غرق‌شدن در آرامشی که هماره سخت می‌توان به دست‌اش آورد. این شاهکار قرن نوزدهمی را در زیر بشنوید و برای دقایقی فارغ شوید از هر آن استرسی که زندگی در ماتم‌کده‌ی جهان بر شما تحمیل می‌کند:

بهترین آهنگ های کلاسیک

10- Die Meistersinger von Nürnberg اثر واگنر

واگنر در دهه‌های میانی قرن نوزدهم از بهترین آهنگسازان جهان بود. چنان‌که احتمالاً می‌دانید او دوستی‌ای عمیق با نیچه داشت، هرچند که بعدها این رابطه از هم گسست. دلایل متعددی از برای گسستن رابطه‌ی این دو عنوان شده، اما گویا واگنر شخصی جاه‌طلب و خودپسند و مغرور بوده و دیگران را صرفاً ابزاری برای رسیدن به مقصودهای خود می‌دیده‌است، و این چیزی است که هیچ وقت نیچه‌ی آن زمان را خوش نمی‌آمد- نیچه‌ای که در واگنر پدر خود را می‌دید.

واگنر بسی از فلسفه‌ی شوپنهاور تأثیر پذیرفته بود و اپرای معروف او، یعنی Die Meistersinger von Nürnberg، که نزدیک به 4 ساعت است، در بسیاری جاها تحت تأثیر اندیشه‌های شوپنهاور است. شخصیت Sachs در اپرای طولانی واگنر، کاملاً شوپنهاوری است و عقاید او را به زبان می‌آورد.

به هر صورت، بخش کوتاهی از این شاهکار تاریخی را می‌توانید در زیر ببینید و بشنوید:

بهترین آهنگ های کلاسیک

9- Für Elise از ون بتهوون

قطعه‌ای کوتاه اما ماندگار و مشهور در میان کارهای بسیارِ بتهوون وجود دارد که شاید حتی از برخی از سمفونی‌های او نیز شهرت بیش‌تری داشته باشد. Für Elise  یا برای الیزه نام این قطعه است- قطعه‌ای که آن‌قدر زیباست که آن را در طی چند قرن گذشته با سازهای گوناگون نواخته‌اند، هرچند که پیانو بهترین ساز برای نواختن این قطعه است. مشخص نشده که الیزه دقیقاً چه کسی بوده، اما در طی چند سالی که از کشف این آهنگ، پس از مرگ بتهوون، گذشته محققان برای هویت الیزه افراد مختلفی را پیشنهاد کرده‌اند.

این اثر در سال 1867، یعنی 40 سال پس از مرگ بتهوون، توسط Ludwig Nohl کشف شد، هرچند که بعدها، در سال 2010، موسیقی‌دان Luca Chiantore در کتاب خود در مورد بتهوون استدلال کرد که این اثر مال بتهوون نیست و در واقع نسخه‌ای که Ludwig Nohl ادعا دارد نت‌های این آهنگ را از روی آن رونویسی کرده اصلاً هیچ‌زمان وجود نداشته است. چه این ادعا درست باشد چه نه، فور الیزه از ماندگارترین و بهترین موسیقی های کلاسیک تاریخ است و به‌گمان‌ام تا چندین سده‌ی بعد و یا شاید تا همیشه هیچ‌زمان از فهرست بهترین موسیقی های کلاسیک پاک نخواهد شد. این شاهکار را می‌توانید در زیر بشنوید:

دانلود بهترین آهنگ های کلاسیک

8- Waltz of the Flowers از پیوتر ایلیچ چایکوفسکی

معروف‌ترین و به نوعی بهترین اثر چایکوفسکی باله‌ی طولانی او با نام دریاچه‌ی قو است، اما Waltz of the Flowers که قسمتی از باله‌ی طولانی دیگری از چایکوفسکی با نام The Nutcracker است، از نظر من بهترین و زیباترین قطعه‌ی موسیقایی چایکوفسکی است. آرامشی که از این موسیقی می‌گیرم را نمی‌توانم به‌سادگی بیان کنم. چایکوفسکی تلفیقی تاریخی از سازهای زهی و بادی در این اثر به دست داده.

در زیر می‌توانید این شاهکار را ببینید و بشنوید و دانلود کنید:

7- والس بهاری از شوپن | بهترین موسیقی های کلاسیک

هر زمان که حس اضطراب، استرس، تشویش، نگرانی و هر حس دیگری که خلافِ آرامش است در ذهن و دل‌تان وجود داشت، از هر طریقی این والس بهاریِ را پخش کنید و از هر موقعیتی هستید فارغ شوید. مدتی این موسیقی با نام شوپن گره خورده بود، اما مشخص شده که والس بهاری از شوپن نیست بلکه موسیقی‌ای جدید است که به‌اشتباه نام او را پشت آن گذاشته‌اند. هر چه هست زیباست و ارزش گوش‌دادن دارد.

6- سونات مهتاب از ون بتهوون

هر یک از آهنگسازهایی که در این نوشتار نامی از آن‌ها برده شد، از بهترین و معروف‌ترین آهنگسازان کلاسیک تاریخ هستند و این که در میان فهرست 16گانه‌ی این نوشتار، 3 تا از موسیقی‌ها از آنِ بتهوون هستند، نشان از آن ندارد که او از تمامی آهنگسازان این نوشتار بهتر است، هرچند که بسیاری اعتقاد دارند بتهوون در کنار موتسارت بهترین آهنگسازان تاریخ هستند.

اگر علاقه‌مند به دنیای موسیقی کلاسیک هستید، گشتی در رادیو لوکئوم [رادیو موسیقی کلاسیک] داشته باشید: لینک صفحه‌ی اصلی رادیو لوکئوم

به هر صورت، سونات مهتاب یا Moonlight Sonata از زیباترین و بهترین موسیقی های کلاسیک غرب است و قطعاً جزو 5 موسیقی کلاسیک زیبایی است که تا کنون شنیده‌ام. این اثر تاریخی غم و عشقی نهفته در خود دارد. گفته می‌شود این موسیقی را بتهوون برای یکی از شاگردان خود ساخته، شاگردی که شاید در جذب مهر و عشق بتهوون موفق بوده‌است.

قطعاً هر زمان که این موسیقی پخش شود، آرامش در فضایی که این موسیقی در آن پخش می‎شود پراکنده می‌گردد، اما – به‌گمان‌ام – غروب روزهای بارانی یا برفی بهترین زمان برای گوش‌سپردن به این شاهکار است.

اجرایی عالی از سونات مهتاب بتهوون را می‌توانید در زیر ببینید و بشنوید:

بهترین آهنگ های کلاسیک

5- hungarian dance no.4 in f sharp minor از یوهانس برامس

رقص مجار شماره‌ی 4 یکی از موسیقی‌های مجموعه‌ی «رقص‌های مجار» از برامس است و شاهکاری‌ست که بارها و بارها از شنیدن‌اش در مکان‌ها و زمان‌های مختلف سیر نخواهید شد. از میان مجموعه‌ی رقص‌های مجار، شماره‌ی 5 از همه مشهورتر و محبوب‌تر است، اما به‌گمان‌ام شماره‌ی 4 آرامشی در ژرفای آشفتگی‌اش دارد که در شماره‌ی 5 دیده نمی‌تواند شد. رقص‌های مجار شماره‌ی 4 و شماره‌ی 5 را در زیر می‌توانید بشنوید و لذت ببرید.

رقص مجار شماره‌ی 4: 

رقص مجار شماره‌ی 5:

4- serenade اثر فرانتس شوبرت

شوبرت صرفاً 31 سال عمر کرد، اما همین زمان کم کافی بود تا او چند تا از بهترین موسیقی های کلاسیک غرب را بیافریند. از میان تمامی آن‌ها، به نظر من، سرناد بهترین و زیباترین است. سرناد در سال 1828 آفریده شد و در میان تمامی موسیقی‌های کلاسیکی که تا کنون شنیده‌ایم، این اثر قطعاً جزو چهار تای برتر است.

اجراهای مختلف و متعددی از سرناد شده که در تمامی آن‌ها پیانو به عنوان زمینه وجود دارد، اما در برخی به همراه پیانو آواز هست، در برخی ویولن، در برخی ساکسوفون و …؛ اما بهترین و زیباترین ساز از نگاه من ویولن‌سل است. اجرای پیانو و ویولن‌سل از سرناد را می‌توانید در زیر گوش کنید و لذت ببرید:

دانلود بهترین آهنگ های کلاسیک

3- Nocturnes No.02 in E flat major, Op.9-2 از شوپن

برای آن‌که – مثلاً – حس غم ایجاد شود یا لااقل قوی‌تر شود باید در پی موسیقی غمگین بود؛ برای آن‌که – مثلاً – حس شادی ایجاد شود باید به‌دنبال موسیقی شاد بود و به همین ترتیب؛ جالبِ قصه این‌جاست که این نوکتورنِ شماره‌ی 2 از شوپن تمامی حس‌ها را در خود دارد و مهم این است که کدام حس را از آن دریافت کنی!

این شاهکار را با اجرایی فوق‌العاده در زیر بشنوید:

2- Adagio in G minor از توماسو آلبیونینی

میان آداجیو در سل مینور آلبونینی و بولرو از راول که رتبه‌ی نخست فهرست را از آنِ خود کرده، برای رتبه‌ی نخست مردد بودم، اما دست‌آخر آداجیوی آلبونینی را در رتبه‌ی دوم قرار دادم. آداجیوهای بسیاری توسط آهنگسازان مختلفی ساخته شده، اما به نظر-ام هیچ آداجیویی به‌اندازه‌ی آداجیوی آلبیونینی زیبا و دل‌انگیز و حزن‌آور نیست. البته گفته می‌شود این اثر مربوط به آلبیونینی نیست بلکه بیوگرافی‌نویس او یعنی Remo Giazotto این اثر را در قرن بیستم نوشته.

اگر علاقه‌مند به دنیای موسیقی کلاسیک هستید، گشتی در رادیو لوکئوم [رادیو موسیقی کلاسیک] داشته باشید: لینک صفحه‌ی اصلی رادیو لوکئوم

به هر صورت این اثر ساخته‌ی هر کس که باشد از زیباترین و بهترین موسیقی های کلاسیک تاریخ غرب است. آرامش و حزنی که در این اثر وجود دارد را من تا کنون در هیچ اثر کلاسیک دیگری ندیده‌ام.

در تاریکی بنشینید، به خلسه بروید و اجرای فوق‌العاده‌ زیبای زیر از این شاهکار را بشنوید:

لینک دانلود mp3

1- بولرو از موریس راول

و اما به رتبه‌ی نخست بهترین موسیقی های کلاسیک غرب رسیدیم. در بسیاری از فهرست‌هایی که از بهترین موسیقی های کلاسیک غربی نوشته می‎شود، حتی اثری از بولرو هم نیست چه رسد به آن که این اثر در صدر فهرست باشد، اما بولرو بهترین قطعه‌ی موسیقی‌ای است که تا کنون شنیده‌ام. ممکن است بعدها آثار دیگری بشنوم یا حال و هوایی دیگر در من باشد و بولرو رتبه‌ی نخست خود را از دست بدهد، اما در حال حاضر چندین سال است که موسیقی‌ای زیباتر از بولرو نشنیده‌ام. ترکیب ماهرانه‌ی سازهای بادی و زهی، به همراه ریتم تکراری درام که از صدا و سرعت کم آغاز می‎شود و به صدا و سرعت بالا می‌رسد موجب خلق زیباترین موسیقی کلاسیک شده‌است.

همچنین بخوانید: بهترین آهنگسازان تاریخ موسیقی کلاسیک

این شاهکار فوق‌العاده در سال 1928 برای نخستین بار اجرا شده، اما پس از آن بارها در کشورهای مختلف مورد اجرا واقع شده. یکی از بهترین اجراهای این اثر ماندگار موسیقی کلاسیک را می‌توانید در زیر بشنوید:

اگر علاقه‌مند به دنیای موسیقی کلاسیک هستید، گشتی در رادیو لوکئوم [رادیو موسیقی کلاسیک] داشته باشید: لینک صفحه‌ی اصلی رادیو لوکئوم

پیشنهاد مطالعه: بهترین آهنگسازان تاریخ موسیقی کلاسیک

همچنین ببینید: معروف‌ترین نقاشی‌های جهان

برچسب ها

  1. ...م...م... گفت:

    این بولرو خیلی خوب بود. عالی بود واقعن. حظ بردم

    • دانلود آهنگ اتود شماره 1 شوپن آرش شمسی گفت:

      درود. ممنونم از نظر مثبت شما.

      • مهدی گفت:

        دوست عزیز وای وای از کجا برات شروع کنم…من کجاها که نبردی و دوران جوانی که تمام این قطعات رو با حس و حال گوش میکردم..از بتهوون و موتزارت، رقص مجار برامس و دانوب آبی اشتراوس که نگو…همینطور جلو که میومدم…تو ذهن ام دنبال این ملودی که عاشقم میگشتم که بعد از آداجیو آلبینونی که دنیای دیگه اس….بهش رسیدم که در جایگاه اول قرار دادی…بعدیش نمیدونستم از کیه و اسمش چیه…بله بولر…مجموعه ی انتخابیت عالی بود…چقدر همه سلیقه ام باهات…آخخخخ بولر…دنیای زیبا با این ریتم و ملودی…ممنونم ازت…این بولر مثل قطعات ونجلیس منو میبره آدم دوست داره داشته باشه…

    • روزبه گفت:

      به نظرم موسیقی یکی مونده به اخر از بولرو بهتر بود

      • علی جهانی گفت:

        عالی بود فقط دوست عزیز حظ رو نمیبرن
        حظ میکنن

      • حمید کیارشی گفت:

        بولرو قطعه موسیقی استکه فقط یک ملودی دارد و مدام تکرار میشود بدون اینکه خسته کننده شود. و این هنر آهنگساز است که طوری از سازهای مختلف استفاده میکند که بدون تغییر ملودی اجرایی نو بنظر میآید.

      • بابک گفت:

        درودی صمیمانه ، بی هیچ تردید و بی اغراق باید بگویم ، بهترین ساعات این چندسال زندگی را با دیدن ، خواندن و گوش سپردن به آثار کلاسیک ها سپری شد. لحظاتی زیبا بود… کاش این زیبایی شگرف درونی ، بی پایان بود. .با ارادت فراوان

      • میتی گفت:

        اداجیو ها همشون قشنگن

    • روزبه گفت:

      بنظرم شماره یکی مونده به اخر از بولرو بهتر بود

    • میثم گفت:

      Pachelbel’s canon in D major اثری از سباستین باخ پاچلبل جز اسم قطعه اس .

    • داود گفت:

      مممنون از پخش قطعات زیبا البیبنونی محشر بود

    • یزدگرد گفت:

      روانی شدم از بس خوب بود، سپاس از شما، فکرش رو بکنید میگن موسیقی حرامه؟!؟!

  2. امیر گفت:

    عالی بود ممنون واقعا خیلی زحمت داشت این پست سپاس

    • دانلود آهنگ اتود شماره 1 شوپن آرش شمسی گفت:

      ممنون از دلگرمی شما.

    • نرگس زند گفت:

      یک از یک بهتر. با هر قطعه ایی که شنیدم تمام زیبایی های موسیقی تداعی شد. این قطعات همه شاهکار هستن. سپاس از شما
      You made my day

      • حمید کیارشی گفت:

        دوستان توجه داشته باشند که موسیقی کلاسیک مانند یک کتاب داستان است که از آغاز تا پایان ماجرایی را بزبان ساز بیان میکند. و صرفا برای ملودی های گوشنواز نیست.
        مثلا سمفونی معروف بتهوون شماه 5 حکایت پیروزی مردم فرودست اروپائیست علیه اشرافیت آنزمان که با ظهور ناپلئون در ذهن توده مردم تجلی پیداکرده بود برای همین بتهوون این سمفونی را با حرف V شماره گذاری کرده.
        یا قطعه ی کاپریچیو ایتالیانو اثر چایکفسکی پس از دیدار آهنگساز از خرابه های رم باستان ساخته شد و دقیقا برداشت آهنگساز است از آنهمه عظمت که بفنا رفته.
        یا قطعه موسوم به (شب برفراز کوه سنگی) اثر موسورسکی ماجرای یورش شبانه ی شیاطین است به شهرک پائین کوه. در این مورد کارتون بسیار زیبایی هم کمپانی والت دیسنی ساخت تا بچه ها را برای تجسم موسیقی یاری کنه.

  3. سعید گفت:

    ممنون از به اشتراک گذاری این مطالب ارزشمند. لذت بردم.

  4. بهمن حبیبی نیا گفت:

    آثار بسیار زیبا و فاخری انتخاب شده ولی اگه می خواهید نغمه ای از بهشت گوش کنید باید آثار ویوالدی رو حتما گوش کنید

  5. ناشناس گفت:

    سلام ارش جان
    چرا چند تای اخر دانلود نمیشه….
    سپاس از این کار زیبات

  6. کامران گفت:

    عالی بود. کلا موسیقی کلاسیک همون موسیقیه، همون چیزیه که اندیشمندان بخش پرداختن. خیلی ها رو می بینم که میان فلان سخن از فلان نویسنده رو در ستایش موسیقی میارن، اما منظورشان از موسیقی این چرت و پرت های پاپ امروزیه. بابا فلان نویسنده موسیقی باخ، موتسارت و امثال این ها رو ستایش کرده نه چهار تا بیت تکراری و شعر دوست دارم بیا رفتی متنفرم و … رو

    • دانلود آهنگ اتود شماره 1 شوپن آرش شمسی گفت:

      درود. ممنونم از نظر مثبت شما.

    • علی گفت:

      باریکلا دقیقا حرفی که من دارم مرا گفتید…چقدر بدم میاید از این چرت و پرتهای امروزی که… از دیدگاه من برترین سبک موسیقی، همان موسیقی کلاسیک و رمانتیک است که متاسفانه با آمدن این خواننده های بی جا و مسخره و مفت خور و بی پدرومادر و بی سواد(که سواد موسیقی شان ده درصد هم نیست) و بی فرهنگ و به قول معروف قرتی، موسیقی تقریبا به فراموشی سپرده شده. هدف ما برگرداندن همان موسیقی اصیل است(فرقی نمیکند که چه غربی باشد یا غیر غربی) و برکنار کردن این خواننده های بی جا که خودشان نمیفهمند چکار میکنند. خاک بر سر آن کسی که به این بی جا ها گوش می سپارد. ای خاک.

      • مهرداد گفت:

        شماکه دم از فرهنگ می‌زنید لطفا خودتان هم کمی از آن را در خود داشته باشد و فحاشی نکنید

      • مهدی گفت:

        آقای شمسی شما این پیام شما باعث تعجب من شد. باور می‌کنید من مدت طولانی بر این باور بودم قطعه‌ای که از آلبینونی را گذاشتید از بهترین‌هاست یا بهترین است و افراد زیادی حرف من رو قبول نمی‌کردند و امروز خیلی خوش‌حال شدم که دیدم شما هم با بنده هم عقیده‌اید. بسیار ممنونم از پیام خوب شما.
        ذیل یکی از از پست‌های شما درخواستی نوشتم اینجا هم تکرار می‌کنم. اگر ممکن است تعدادی کتاب خوب درباره فلسفه زبان معرفی کنید ممنون می‌شوم. بسیار ممنونم

        • دانلود آهنگ اتود شماره 1 شوپن آرش شمسی گفت:

          خوشحالم که شما هم نظر مثبتی در مورد این موسیقی شاهکار دارید. در مورد فلسفه زبان پاسخ‌تون رو در جای دیگه دادم. لطفا از طریق فرم تماس با ما در بالای سایت، پیام بدید تا اختصاصی ارسال کنم برای شما.

    • سمیه گفت:

      کاملا موافقم.درسته که سلیقه ی انسانها قابل احترامه،ولی هنر شوخی بردار نیست.در هنر چیزی بنام اصالت،عمق،غنا وجود داره که متاسفانه در اکثر به اصطلاح آثار سخیف و زرد وجود نداره.موسیقی هم از این مساله مستثنی نیست

    • امیرحسین گفت:

      من هم سال هاست که به موسیقی پاپ و موسیقی های رایجی که که قدمت 5 ساله دارند و خیلی باب شده اند، گوش نمیدهم ، دقیقا من هم چنین نظری دارم ، امیدوارم موسیقی غربی و چه غیر غربی به روز های خوبش برگردد

  7. ناشناس گفت:

    محشر بودند

  8. ناشناس گفت:

    سرناد شوبرت از نظر من اوله.لامذهب جادو می‌کنه با آدم.ممنون آقای شمسی

  9. ناشناس گفت:

    من هنر جوی هنرستان موسیقی هستم.به نظرم موسیقی کلاسیک بالا ترین ارزش را در بین موسیقی های دیگر دارد ولی در این کشور به خاطر نگرفتن دست نوازنده ها،نوازنده ها مجبور می شوند برای سه تا خواننده ی به درد نخور کار بکنن تا بتونن غذا برا شب داشته باشن.به خاطر همین خاطر از الان باید به فکر رفتن یا همون فرار از این کشور باشیم.یا اینکه یه فکری به حال ما بکنن

  10. ناشناس گفت:

    لطفاً یک بخش برای موسیقی اختصاص بدین

  11. مهراد گفت:

    مرسی بابت مطلب

    • دانلود آهنگ اتود شماره 1 شوپن آرش شمسی گفت:

      سلامت باشید. ممنون از دلگرمی شما.

      • سمیه گفت:

        با سپاس.به نظرم اگر بحث زیباترین و یا دل انگیزترین آثار موسیقی کلاسیک بود،این لیست برای من شخصا مقبول تر بود.ولی اگر صحبت از برترین آثار هست،این لیست کلا دگرگون میشه،مثلا سمفونی ۴۰ موتسارت با اختلاف بسیار زیاد اول میشه.این نظر شخصی من هست.از شما بابت انتشار این آثار و امکان دانلودشون خیلی ممنونم.با احترام

  12. امین گفت:

    با سلام بابت این انتخاب های عالی
    ولی حیف اثری از شاهکارهایی مثل سمفونی نهم بتهوون و یا اپرای بی نظیر پارسیفال ریچاد واگنر و یا چهار فصل ویوالدی نیست

  13. پانیذ گفت:

    سلام واقعا عالی و لذت بخش بود فقط ای کاش لینک دانلود موسیقی هم بود چون کلی دنبال هر کدوم گشتم و در اخر هم نسخه ی کاملی پیدا نکردم!

    • دانلود آهنگ اتود شماره 1 شوپن آرش شمسی گفت:

      درود. ممنون از لطف شما. توی آپارات می‌شه ویدئوها رو دانلود کرد، چندان حجم زیادی ندارن. من نمی‌دونم آیا نسخه‌ی mp3 این اجرا هست در سطح فضای اینترنت یا خیر، چون این‌ها نسخه‌های کامل اجراها هستن.

  14. pouya.r گفت:

    عالی فقط جای آثاری مثل نوکتورن شماره ۲۰ شوپن کم بود..

  15. حسین گفت:

    واقعا زیبا، با سپاس فراوان، چقدر فهم و درک شما از موسیقی زیبا و زیبا بود،

  16. علی گفت:

    “موسیقی مانند کشوری است که روح من در آن پرواز میکند؛ در آنجا همه جا گلهای خوشبو میدهد و هیچ علف هرزی در آن نمیروید. درحالی که کمتر کسی میفهمد در یک قطعه موسیقی(موسیقی قدیم) چه شوری نهفته است.”

    “لودویگ وان بتهوون

  17. Melisa گفت:

    چرا آوه ماریا از شوبرت و نذاشتین؟

  18. ناشناس گفت:

    من خودم سبک کلاسیک کار میکنم اما خوانندگی خانم ها توی کشور ما هیج جایی نداره

  19. کامران کادوسیان گفت:

    با سلام و تشکر بخاطر این مجموعه بسیار زیبا
    تن و جان آدمی، چه آرامش و چه بسیار شادیها از؛ دریای زیبای موسیقی سمفونی وام میگیرد!، و مگر آدمی بجز آرامش و شادی چیز دیگری را جستجو کرده و میکند!؟.
    همه این قطعات، دلنشین و آرام جان هستند.

  20. متین گفت:

    ممنون از پستی که گذاشتین
    بسی لذت بردیم

  21. ناشناس گفت:

    نمیدونم از چه کسی شنیدم که اسم این کار سلطان بوده که موریس در زمان خودش به سفارش سلطان ترک ساخته. شاید قطعه دیگه ای بوده. شما اطلاعاتی در این زمینه دارید؟

  22. آرامش گفت:

    بعد از سالها برگشتم به فضایی که با آن بزرگ شده بودم و کودک درونم به آن آغشته است، ادبیات و موسیقی کلاسیک
    درود و سپاس بر شما

  23. ترانه گفت:

    میخوام شروع به شنیدن موسیقی کلاسیک کنم و این در حالی که تا به حال فقط یه موسیقی کلاسیک گوش دادم و دنبال راهنمایی ها و معرفی ها در نت بودم که با وبلاگت اشنا شدم از دسته بندی موضوعات خیلی خوشم اومد مخصوصا برای من دیدن یک بخش معرفی کتاب بی نهایت شادی اوره ولی در ابتدا دنبال بخش درباره من یا چنین چیزی بودم و یافت می نکردم خوشحال میشم بدونم دادم مطالب چه کسی از چه رشته ای با چنین تفکرات و علایقی که در زمان حالمون خیلی نایاب هستن رو میخونم…فکر کنم قراره از تین به بعد وقت زیادی رو اینجا برای خوندن مطالبی که عاشقشون هستم صرف کنم… 🙂

    • دانلود آهنگ اتود شماره 1 شوپن آرش شمسی گفت:

      درود. موسیقی کلاسیک دریا یا بهتره بگم اقیانوسیه و قطعاً از گردش در اون لذت خواهید برد. در باب آشنایی شما با سایت هم خیلی خوشحال هستم و امیدوار ام مطالب اندک این وب‌سایت لااقل برخی‌شون بتونن رضایت شما رو جلب کنن.
      برای صفحه‌ی «درباره‌ی ما» هم می‌توانید از بالاترین قسمت سایت استفاده کنید. با آرزوی موفقیت.

  24. آتنا گفت:

    سلام وای چقدر “چنین گفت زرتشت ” زیبا بود من این آهنگ رو هزار بار تو کارتونه شنیدم همون قسمتی که یه اتفاق مهم می خواد بیفته البته همیشه اول آهنگ رو شنیدم دستتان درد نکنه چه کار خوبی کردن لطفا بیشتر از موسیقی های کلاسیک برامون بزاریم.
    راستی چند تا قطعه معروف هست که زیاد توی تبلیغات شنیدیم و توی فیلم ولی اسمشو نمی دونیم لطفا آن ها راهم بگذارید باسپاس

  25. محمد رباطجزی گفت:

    ممنونم از این آهنگهای زیبایی مه معرفی کردین
    عالی ان و منجر به حال خوب خیلیا انشاالله میشه
    دمتون گرم

  26. آتنا گفت:

    سلام به موسیقی کلاسیک علاقه زیادی دارم و دنبال آن هستم .تا حالا چندتا از موسیقی های معروف تو متن فیلم ها و مستند ها و تبلیغات شنیدم و زیادی شنیدم ولی نمی دونم اسمشان چیست لطفا راهنماییم کنید با سپاس

    • دانلود آهنگ اتود شماره 1 شوپن آرش شمسی گفت:

      سلام. حتماً تا جایی که اطلاعات‌ام قد بده راهنمایی می‌کنم. فقط شما معرفی کنید این موسیقی‌های معروف رو. نشانه‌ای چیزی که بتونم بشنوم موسیقی‌ها رو.

  27. vb گفت:

    این درامش منو یاد محرم انداخت

  28. آریو فروغی گفت:

    واقعا وقتی این حجم از آرامشی که تو موسیقی کلاسیک نهفته رو کمتر جایی میشه پیدا و بغل کرد…
    در عجبم که چرا بعضی ها موسیقی رو حرام میدونن…
    هیچ جوابی نمیتوانم بهشون بدم و فقط خیره شم به اینکه چطور مغز کوچکی در سرشان قرار گرفته و بخندم…
    واقعا مرسی از سایت خوبتون

  29. عبدالله گفت:

    بسیار زیبا بود و برخی از اجراها که بهترین اجراهای اون قطعه هستند رو گرد اوری کردید درود برشما

  30. حامد گفت:

    سلام، به نظر من یکی بهترین آهنگ های کلاسیک تاریخ موسیقی توکاتای سباستین باخ هست

  31. محمد گفت:

    سلام
    اقا دمت گرم خیلی خوب بود
    اگر لطف کنی رفته رفته تعدادشو بیشتر کنی خیلی عالی میشه (مثلا هفته ای یدونه اضافه بشه)

  32. رامان گفت:

    سونات مهتاب….
    سونات مهتاب…
    سالهاست که قلبم با سونات مهتاب ریتم شده
    از این زیباتر نشنیدم و نخواهم شنید
    هزار بار دیگر به دنیا بیام دوباره و دوباره این آهنگه که نامبر وان منه.یک بتهون سپاس از سایت عالیتون

  33. باواریا گفت:

    واگنر بزرگ رو دوس دارم
    این شاهکارش محشره

  34. Shra.KP گفت:

    قربون دستتون!مرسی واقعا.به امید روزی که مردم موسیقی واقعی رو بشناسن

  35. Shra گفت:

    قربون دستتون!مرسی واقعا.به امید روزی که مردم موسیقی واقعی رو بشناسن

  36. شارا گفت:

    مرسی واقعا.به امید روزی که مردم موسیقی واقعی رو بشناسن

  37. ناشناس گفت:

    اسم موسیقی شماره 5چیست ؟ممنون میشم بگید

  38. ناشناس گفت:

    باسلام آیا میدانید اولین سمفونی شرق را در آذربایجان و آنهم توسط نابغه موسیقی و تاتر یعنی اوزییرحاجی بی اف بنام لیلی و مجنون نگاشت که مثل بمب تو اروپا صدا کرد و دومین اثر که تاثیر کمی از قبلی نداشت سمفونی بی مانند شورامیراف است این دومین اثر را حتما دانلود و گوش کنید چنان تحت تاثیر قرار خواهید گرفت که باورش برایتان سخت خواهد بود

  39. ایمان گفت:

    سلام قطعه های بسیار زیبایی را به اشتراک گذاشتین مخصوصا نور ماه ولی ‌‌‌‌‌این دواثر یکی albumblat از مندلسزون و یکی air از باخ رو جا گزاشتین این دو اثر واقعا زیبا هستن اگه امکانش هست این دو هم بازبینی کنید

  40. ندا گفت:

    کاش لینک دانلود داشتن

  41. وحید گفت:

    air موتسارت نغمه ای از بهشته….

  42. ناشناس گفت:

    جالب است که سمفونی های سوم و نهم بتهوون را در این فهرست نمی بینم … بنده به شخصه در هر اوقاتی که گوش به آنها می سپارم ، چیزی جز نبوغ آمیخته به احساسی دیوانه وار ، درشان نمی یابم . فکر می کنم این دو نیز پیشنهادات خوبی برای ثبت خاطرات خوب اند … به هر حال خسته نباشید .

  43. ناشناس گفت:

    بهترین سایت موسیقی که من تو عمرم دیدم سایت شما بوده.واقعا از مطالبتون لذت میبرم و دنبال میکنم و گوش میدم.میدونم برای این مطالب خیلی زحمت میکشید و واقعا ممنونم از سایت خفنی که راه اندازی کردید و این حجم از موسیقی خوب رو درش جا دادین.عاااالللللسیییی

  44. فرشته گفت:

    عالی

  45. Mahdi. Shams گفت:

    دمتون گرم به این همه زیبایی و جمع آوری فخر های اصیل روزگار…. اما از بین همه شاهکارهای هنری، فقط بولرو از موریس راول

  46. مهین کرمی گفت:

    بسیار خوب، هم آهنگ‌ ها و هم نثر بسیار زیبای شما آقای شمسی. بینهایت سپاسگزارم

  47. محمدی گفت:

    رتبه اول باید والتس2 شاستاکوویچ باشه

  48. کسرا گفت:

    بسیار عالی و قابل ستایش هست این حسن انتخاب جنابعالی.سپاس

  49. فرشاد گفت:

    ممنون از به اشتراک گذاری این همه اثر زیبا ، برای من که تازه شروع به گوش دادن موسیقی کلاسیک کردم این مجموعه ای که معرفی کردید خیلی باارزش هست.

  50. محمدرضا گفت:

    خیلی خوبن عالین. اصن آدم کیف می‌کنه

  51. M.Ali گفت:

    فوق العاده زیبا

  52. رضا باران گفت:

    سلام. وقت بخیر. من تازه سعی دارم که با موسیقی کلاسیک آشنا بشم و این مطلب شما خیلی برام مفید بود. منتهی گمشده ای دارم که امیدوار بودم اینجا پیدا کنم. قطعه ای که خیلی دوست دارم، معروفه و خیلی هم پخش میشه اما چون اسمش رو نمیدونم موفق نشدم کاملش رو پیدا کنم و امیدوارم که شما راهنماییم کنید. یه قطعه پرشور، حماسی و ضربی که گویا گروه کر هم همراهی میکنه. تقریبا به این شکله: ها ها ها ها هی هی هی هی ها ها ها هاااا هی هی هییییی.
    ببخشید جور دیگه ای نمیتونستم اشاره کنم.

    • دانلود آهنگ اتود شماره 1 شوپن آرش شمسی گفت:

      سلام. وقت به خیر.
      فکر کنم “کارمینا بورانا” رو می‌گید. ای اثر مربوط به کارل ارفه. چک بکنید ببینید درست می‌گم، اگر درست بود لطفاً همین‌جا خبر بدید.

  53. سینا گفت:

    ممنون که این موسیقی های فاخر را به اشترک گذاشتید.واقعا الان آدم میفهمه که مرد موسیق کلاسیک جهان بتهوون و موتسارت هستند. با سپاس از شما.

  54. ناشناس گفت:

    فوق العاده دلنشین بود .سپاس

  55. hesam گفت:

    موسیقی کلاسیک مرا نوازش می کند، به دنیای رویا می برد و جانی تازه احیاء می کند.موسیقی مرا از ملالت و ماتم بدر می کند.
    سپاس ز نغمه های فریبای چشمگیر این سایت خوبت.

  56. محمود گفت:

    مرسی. گاد بلس یو.

  57. امیرعباس رضاپور گفت:

    سلام خدمت اقای شمسی به شما تبریک میگم برای سایت بسیار پربارتون و بیطرفی در ادای مطالب که من رو بسیار شیفته کرد مدتی هست که با سایتتون اشنا شدم و تمام مورد علاقه هایم رو در ساییتون پیدا کردم که خودش باعث شد متوجه بشم ادمایی به مانند شما هم وجود دارن که به حقیقت عشق بورزند نه به سفسطه. بسیار علاقه مندم که تحلیل هاتون رو بر فلسفه جناب شوپنهاور بخونم و اینکه در مطلب حاضر اثری از شوپن و والس هاش و نوکتورن هاش و… نبود که بسیار شاعرانه هستند و جا داشت که از شاعر پیانو هم نام برده بشه اما باز هم چیزی از ارزش مطالب شما کم نمیکنه بسیار متشکرم

  58. آبتین زین الدین گفت:

    لطفا راپسودی آبی از گئورگ گرشوین رو بزارید خیلی خوبه

  59. م. زمستان گفت:

    جای چند آهنگ خالیست! جای Four Seasons ویوالدی و مخصوصا آن قطعه ی زمستانش، یا جای Auf Dem Wasser zu Singen شوبرت، البته که هرکدام نسخه ی اصلی تا این روح سرگردن در دنیای متجدد مفلوک بال بزند حتی اگر که به قفس بسته شده باشد، قفس را نیز بردارد و پرواز کند

  60. ناشناس گفت:

    برای شماره ۱۵ و ۱۷ حاضرم بمیرم

  61. دانی گفت:

    سلام لطفا لینک دانلود mp3هم قرار بدید
    حیفه اینقد زحمت کشیدید بعد ما نتونیم دانلود کنیم..ممنون

  62. کرم کتاب گفت:

    سلام. ممنون. قطعات واقعاً دستچین شده و زحمت زمانبری پشتش خوابیده که قابل تحسین و جای تشکر دارد. قطعات واقعاً تأثیرگذار است و روح را صصیقل میدهد. باز هم ممنون.

  63. علی گفت:

    سلام یه اهنگ هست اسمشو نمیدونم یه مدت گذاشته بودنش رو تبلیغ چای فامیلا اسمشو میدونید؟

  64. navid گفت:

    Adajio in G minor اثر آلبینونی-موسیقی باروک(پیشاکلاسیک)
    اثر بازسازی شده توسط Remo Giazotto در سال 1945
    هر بار میشه باهاش زندگی رو زیست و سخت گریست

  65. موزیک کلاسیک گفت:

    خیلی عالی بود مخصوصا شماره ۴ و ۵

  66. گیلدا محمدی گفت:

    خیلی ممنون عالی بود

  67. احسان رشید گفت:

    سلام. پس از مدت ها برای اولین بار تونستم از نظرات بسیار استفاده کنم(و از خود پست صد البته) و لذت ببرم. امیدوارم با معرفی قطعات مورد علاقه خودم ادای دینی به شما و کاربران محترم کرده باشم.
    https://www.youtube.com/watch?v=vadJp7vokL8&t=970s – Augustin Hadelich — Paganini Concerto 1 with Detroit Symphony Orchestra, Jader Bignamini (2020)

    https://www.youtube.com/watch?v=iwo-vKPR4Lo – Augustin Hadelich plays Pablo de Sarasate: Carmen Fantasy, Op. 25
    اگر قبلا این قطعات رو شنیده باشید حتما پیشنهاد می کنم با اجرای Augustin Hadelich هم بشنوید.

  68. حجت گفت:

    مرسی زحمت کشیدید.

  69. مهدی اسماعیلی گفت:

    فوق العاده ست. ممنونتیم با معرفت

  70. مهدی اسماعیلی گفت:

    آرش جان دانلود نمیشه؟

  71. کاربر بدون نام گفت:

    سلام به دوست مهربانم؛امیدوارم حالتون خوب باشه
    خیلی ممنون واقعا محبت کردید.
    فقط اگه فایل صوتیشمقرار میدادید خیلی خوب میشد

  72. کاربر بدون نام گفت:

    آقا وقعا دمت گرم سر صبحی حال کردم ✌

  73. محمدرضا گفت:

    خیلی عالی بود.
    متاسفانه از روسینی هیچی نبود در لیستتان (آرایشگر سویل، کلاغ دزد? Magpie Thieve …).
    از اپراهای معروف جورج بیزت هم نبود.
    مثلا والتز شماره دو شوستاکویچ یا راپسودی مجار شماره دو از فرانتس لیست.
    توکاتا و فوگ از یوهان سباستین باخ و بسیاری از شاهکارهای والتز از اشتراوس پدر و پسر.
    و عجیبه که در هیچ لیستی، در هیچ کجا، از شاهکار سمفونی مصری موتزارت یادی نمیشه.
    Egyptian Symphony
    …ممنون

  74. مجید گفت:

    بسیارعالی لذت بردم خیلی ممنونم!

  75. مسعود گفت:

    سلام خیلی عالی بود.
    ولی این حرفارو ول کنید.
    فقط بگید این ویدئو هارو چطوری میشه دان کرد.
    همین. دیگه هیچی از خدا نمیخوام.

  76. کاربر بدون نام گفت:

    واقعا عالی و زیبا بود و منو متحول کرد و برام خیلی تاثیر گذاره ممنون

  77. کاربر بدون نام گفت:

    سونات مهتاب والس بهری شوپن فرانتس شوبرت و هندل اینها فوق العاده بودن وقتی اینا رو گوش میدم حس میکنم یه جای دیگه ام و احساسش غیر قابل وصفه ممنون

  78. کاربر بدون نام گفت:

    عالی بود

  79. ا-جعفری گفت:

    درود جناب آرش شمسی.کار شما در معرفی کتاب وفیلم. موسیقی وآشنایی با فلسفه عالیه وجای تبریک داره.به نظر من چیزی که به زندگی انسان معنا می بخشد همین چیزهاست.درمورد انتخابهای شما از دنیای بی پایان موسیقی کلاسیک باید بگم خودتون بهتر میدانید که این قطعات قطره هایی هستند از اقیانوس عظیم موسیقی کلاسیک.یعنی چند قطعه مشهور از میان میلیونها میلیون آثار حیرت انگیز .این فقط یک یادآوری بود برای عزیزان علاقمندبه این نوع موسیقی.فکر میکنم اگر فردی هزارسال عمر کند نمیتواند به تمامی این آثار گوش کند.تعداد آثار متنوع موسیقی کلاسیک سرگیجه آور است.به هر حال میخواستم ارزش کار شما را یادآوری کنم.موفق باشید.

  80. سعید فخرائی گفت:

    آرش جان
    با این گردآوری , حالمون رو خوب کردی
    امیدوارم همیشه خوب باشی و عاشق …

    جهان عشق است دیگر زرق سازی همه بازی است الا عشق بازی
    شمس ,مولوی و نظامی یارت

    https://ganjoor.net/nezami/5ganj/khosro-shirin/sh12

  81. پرویز گفت:

    با. درود بشما ، آیا به سمفونی 25 موتزارت جفایی نشده ؟! و سمفونی 9 بتهوون ؟؟

    • دانلود آهنگ اتود شماره 1 شوپن آرش شمسی گفت:

      درود. این موارد که تمامی بهترین موزیک‌های کلاسیک جهان نیستن، صرفاً بخشی هستن. قطعاً موزارت و بتهوون و خیلی‌های دیگه هم موسیقی‌هایی دارن که بسیار لایق حضور در این فهرست هستن.

  82. مهشید گفت:

    سلام به نظر من موسیقی به خصوص موسیقی کلاسیک راهی برای تفکر در باب روح و وجود انسان است و من با انتخاب های عالی شما رمانی را صرف ازاد کردن روحم کردم بسیار سپاسگذارم

  83. میترا گفت:

    باسلام
    مجموعه ای بسیار فوق العاده
    زحمت فراوان با کیفیت و نتیجه ای عالی
    نمی توان بین این همه شاهکار انتخاب کرد
    هرکدام فضا و حس و حال جدایی دارد
    سپاس فراوان برای گلچین بسیار خوبتان

  84. مهراد گفت:

    داداش قطعه والس بهاری از شوپن نیست یه اشتباه اینترنتی که چندسال پیش یکی به اشتباه این قطعه که اسمش ازدواج عشق از یه آهنگ ساز فرانسویه که برای اولین بار ریچاردکلایدرمن اجارش کرد و داخل اینترنت به اسم شوپن اپلود کرد ، است .از سبک موسیقی مشخصه که امروزیه و با آثار و سبک شوپن متفاوته

  85. کرکز گفت:

    پیشرفت بشرست رو به زوال است. در نظرم این حیوان ناطق در راستای آینده گام بردارد نطق او بریده میشود.
    موسیقی راک و پاپ و رپ و کیپاپ موسیقی قرن جدید است…
    روح آثار کلاسیک در حال قبضه شدن است و برای آنکه بتوان نسل انسان ناطق را حفظ نمود بایستی
    آن حفظ گردد.
    و این کار به ظاهر کوچک گامی است برای تقلا از خفگی
    درود

  86. hatefsoltanian گفت:

    به نظرم جای سه قطعه prestoوspringوsummerاز ویوالدی واقعا توی این لیست خالیه.

  87. خوانساری گفت:

    کیف کردم.ممنونم

  88. کاربر بدون نام گفت:

    گنجینه پیدا کردم اینجا
    کاش لینک داشت برای دانلود
    واقعا گنجینس

  89. توتیا گفت:

    سلام
    تازه با سایتتون آشنا شدم
    خیلی خوشحالم که پیداش کردم
    خسته نباشید کارتون عالیه

  90. .........am....... گفت:

    ببخشید میشه بگید چجوری باید انگ هارو دانلود کنیم؟

  91. شادی گفت:

    خیلی خوب بود.من کار والس بهاری شوپن رو از همه بیشتر پسندیدم .

  92. جمشید گفت:

    تشکر ولی من شماره 7 و3 بهترینها میدانم هنوز مغزم هنگه برم چندتا آهنگ سندی گوش بدم این آهنگها بشوره، تشکر فراوان

  93. محمد گفت:

    یک دنیا سپاس.فوق العاده بود….نوری در تاریکی دنیا.

  94. مرتضی گفت:

    ممنون از تلاشتون واقعا عالی بود و روح نواز

  95. کاربر بدون نام گفت:

    لذت بردم و کیف کردم از آهنگ هایی که گذاشتید. دستمریزاد

  96. کاربر بدون نام گفت:

    بسیار لذت بردم بعضی از این کارها به قدری زیبان که از شدت زیبایی اشک میریزم بخاطر حجم عظیم زیباییه کمیاب

  97. فرخ ابراهیم زاده گفت:

    با عرض سلام عالی بود سمفونی موسیقی مظلوم که دیرزمانی است که توسط موسیقی کوچه بازاری لگد مال میشود. به چنین تحقیقاتی نیاز مبرم است .دو سوال دارم یک اولین سمفونی در عالم شرق متعلق به کیست و به کدام کشور متعلق است البته من جواب آن را میدانم محض سرنخ برای یک تحقیق عرض کردم دو من قطعه ای از یک سمفونی به احتمال قوی روس در اختیار دارم که از کودکی عاشق این اثر هستم ولی نه نام اثر و نه خالق آن رانمی شناسم به چه نحو میتوانید کمک کنید با تشکر از زحمات تان ۰۹۱۴۸۶۰۴۷۰۰

  98. کاربر بدون نام گفت:

    دست مریزاد

  99. کاربر بدون نام گفت:

    من سنم خیلی زیاد نیست و تقریبا تازه شروع به گوش کردن موسیقی کلاسیک ، کردم. سایت شما واقعا کمک کرد. همه شو دانلود کردم. ممنون از شما❤️

  100. محمد گفت:

    بسیار عالی ممنون از توضیحات

  101. امیر سهرابی گفت:

    ممنون از زحماتتون

  102. کاربر بدون نام گفت:

    بسیارررررعالییییییی بود دوست عزیز سپاس از زحمتهای فراوان شما

  103. محمود گفت:

    ممنونم از شما که بهترین سلیقه را در انتخاب آثار بزرک کلاسیک داشتید . اگر من هم بودم همین ها را انتخاب می کردم.

  104. عاطفه گفت:

    واقعا در بهشت هم موسیفی نباشد ،بهشت کامل نیست

  105. کاربر بدون نام گفت:

    خیلی ممنون گلجین بسیار خوبی از قطعات زیبای کلاسیک بود. حسن سلیقه تان واقعا ستودنیه. البته نظرات متفاوت است مثلا من مجبور میشدم حداقل ده تا از باخ قرار بدم. در کل اکثر قطعات کلاسیک یه ردپایی تو موسیقی باخ داره. مثلا قطعه واگنر یه نسخه سطح پایین تر از سوئیت ارکسترال باخه. ولی در هر صورت خیلی از این قطعات آهنگهای مورد علاقه منم هست. ممنون از زحمتتان برای این پست بسیار ارزشمند و زیبا

  106. کاربر بدون نام گفت:

    خیلی ممنون گلجین بسیار خوبی از قطعات زیبای کلاسیک بود. حسن سلیقه تان واقعا ستودنیه. البته نظرات متفاوت است مثلا من مجبور میشدم حداقل ده تا از باخ قرار بدم. در کل اکثر قطعات کلاسیک یه ردپایی تو موسیقی باخ داره. مثلا قطعه واگنر یه نسخه سطح پایین تر از سوئیت ارکسترال باخه. ولی در هر صورت خیلی از این قطعات آهنگهای مورد علاقه منم هست. ممنون از زحمتتان برای این پست بسیار ارزشمند و زیبا

  107. پیمان سلطانی گفت:

    از زحماتتان جهت ایجاد چنین سایت مفیدی متشکرم

  108. رویا گفت:

    خیلی عالی بود ،ممنون از زحمتی که کشیدین

  109. bitn9ne گفت:

    thanks a bunch

  110. کاربر بدون نام گفت:

    از توکاتا و فوگ خاص تر هم هست؟

  111. کاربر بدون نام گفت:

    واقعا زیباست.

  112. کاربر بدون نام گفت:

    ممنون عالی بود.

  113. مهدی گفت:

    سلام مرسی بابت این پست ولی یکی از بی نظیرترین قطعه ها از فرناز لیست هست راسپودی شماره ۲

  114. بهنام محمدخانلو گفت:

    من عاشق موسیقی بی کلام و کلاسیک هستماز سایت شما خیلی راحت موسیقی ها رو دانلود کردم،ممنونم از لطف شما

  115. مهدی گفت:

    خیلی خوب بودن
    ممنون

  116. کاربر بدون نام گفت:

    بسیار عالی ، فقط همین

  117. بنده خدا گفت:

    سلام
    آثار آنتونیو ویوالدی هم زیبا هستند

  118. علی گفت:

    بسیار ممنون از قرار دادن این شاهکارها

  119. کاربر بدون نام گفت:

    عالی

  120. کیارش گفت:

    انتخابها و همچنین مقدمه های مختصر برای هر قطعه محشر است. درود بیکران بر دوست نادیده خوش ذوق!

  121. کاربر بدون نام گفت:

    زیباست . شماره چهار دان نداره بسیار تشکر از زحمتی که کشید!

  122. صلاح قربانی گفت:

    عالی عالی عالی
    ممنون از این همه حس و هوش و ذکاوت…

  123. کاربر بدون نام گفت:

    خدایش حال کردم دنت گرم

  124. میترا گفت:

    کاری است بسیار ارزشمند. سپاس فراوان

  125. نیکی گفت:

    بهترین سایت هنری که تازه باهاش آشنا شدم و معلومه حسابی روش وقت گذاشتی آرش عزیز،ممنونم ازت

  126. کاربر بدون نام گفت:

    درود بر شما در این وانفسای بی فرهنگی غالب بر این مرز و بوم به شما افتخار میکنم و امیدوارم همواره پیروز موفق و شادکام باشید

  127. کاربر بدون نام گفت:

    فوق العاده بود ممنون از شما

  128. آرینا گفت:

    توصیف لذت بردن از این همه شاهکار تاریخی زیبا و درخشان واقعا سخته….
    فقط یک کلمه میتونم بگم : براوو !!

  129. کاربر بدون نام گفت:

    والس شماره 10 شوپن هم خیلی خوبه. کلا تمام آثار شوپن به نظرم بی‌نظیرن.سرناد شوبرت چقدر زیبا بود. به به

  130. یوسف گفت:

    سپاس از شما بسیار خوب و عالی بود .

  131. هنر و روح گفت:

    قطعا باخ و اون ترکیب بندی ها و هارمونی فوقالعادش باید بیشتر در این لیست باشه هر چند که موسیقی ها هر کدام شاهکارند

  132. کاربر بدون نام گفت:

    بسیار عالی

  133. ا. منصور گفت:

    خیلی ممنونم از شما جناب شمسی بابت موسیقی های فوق العاده ای که در سایت قرار دادید ، علی الخصوص «پرستش بهار» استراوینسکی بسیار عالی بود، همچنین بابت مطالب آموزنده شما در زمینه فلسفه هم بی اندازه سپاسگزارم، با تشکر، خدا قوت.

  134. Victoria گفت:

    بسیار عالی!

  135. کاربر بدون نام گفت:

    دمت گرم❤

  136. همایون گفت:

    یکی از یکی بهتر درود بر شما با این سلیقه ی خوبتون

  137. کاربر بدون نام گفت:

    سلام ببخشید من می خوام تازه شروع به گوش دادن موسیقی کلاسیک کنم کدوم هاشون رو برای شروع پیشنهاد می کنید که خیلی سنگین نباشن

  138. Amad گفت:

    هر وقت سمفونی های گوستاو مالر رو با دقت گوش کردی اونوقت این لیستی که نوشتی کلا جابجا می‌شه. هیچکدام این آثاری که نام بردید نمیتونه پیچیدگی‌های روان انسان را مانند سمفونیهای مالر به نمایش بگذاره.

  139. کاربر بدون نام گفت:

    دمت گرم

  140. ALI گفت:

    چطور لیستتون اثری از ویوالدی نداره؟؟؟؟ :))))))))))))))))))))))))))))))

  141. کاربر بدون نام گفت:

    بسیار جذاب بود. خسته نباشید.

  142. کاربر بدون نام گفت:

    سلام من تازه میخام قطعه های کلاسیک گوش بدم لطفا بهترین قطعه هایی رو که شنیدید معرفی کنید

  143. Nazer گفت:

    شماره ۲۳ خیلی دلنشین بود

  144. شهرام گفت:

    سلام بسیار بسیار لذت بردم. همیشه پیروز باشید.

  145. شهرام گفت:

    فقط جای The Air باخ خالی بود. بنظرم میتونست تو این انتخاب باشه‌

  146. ریحانه گفت:

    من از شنیدن ۵ اثر آخر خیلی لذت بردم
    سپاس از زحماتتون

  147. کاربر بدون نام گفت:

    لذت بردم آرش جان، مانا باشی گل

  148. مهدی گفت:

    من نمی فهمم چرا وقتی انسان ها می‌تونن دور هم بنشینن و موسیقی گوش کنن با هم می‌جنگند و همدیگه رو می کشن.
    دستتون درد نکنه عالی بود

  149. کاربر بدون نام گفت:

    سلام ممنون آلی بید.

  150. پریسا گفت:

    اهنگ باغ بهشت هم که تو شرک هست خیلی قشنگه

  151. کسری گفت:

    بسیار انتخاب های خوب و زیبایی بود از شنیدن آنها بار ها لذت بردم از نظر بنده برامس سمفونی۳ هم اگر جزو بر ترین سبک خودش نباشه حتماً جزو زیباترین آثار کلاسیک بشره ممنون از قطعات پیشنهادی شما

  152. بهاره گفت:

    ممنونم از این همه ذوق و سلیقه..همشون زیبا و یاداور روزگار جوانی بود❤

  153. محسن انصاری گفت:

    سلام.خیلی زیبا هستن،به انتخاب شما تبریک میگم،با والس بهاری و سرناد اشک من در اومد مخصوصا در والس بهاری همچون یک کودک گریه کردم.اینقدر احساسی بودن شاید برای یک مرد مناسب نباشه ولی اینطور شده دیگه،بسیار زیبا

  154. کاربر بدون نام گفت:

    عالی بود ممنون

  155. سهراب گفت:

    در حیرتم چطوری تونستی اینا رو رتبه بندی کنی و عذاب وجدان نگیری، از بس این قطعات زیباست، انتخاب های خوبی کردی آفرین، در خصوص رتبه ها من به کنسرت پیانوی ۴۰ موتزارت رتبه بهتری میدادم.. با بقیه موافقم مخصوصا بولرو

  156. کاربر بدون نام گفت:

    ممنون خوب بود، البته جای خیلی اهنگا خالی بود

  157. کاربر بدون نام گفت:

    جدا از موسیقی های زیبایی که قرار دادید به متن و توصیف و نگارش هر قطعه که نوشتید هم باید توجه کرد که دقیقا حرف شنوده رو میزنه و این اشاره به سواد موسیقیایی فرد داره

  158. سایده گفت:

    سلام..ازنظر من موسیقی کلاسیک پرواز روح در زیباترین مکانهای طبیعت و تاریخه…مجموعه خوبی بود ولی جای چند شاهکار بسیار زیبا و جاودانی کلاسیک خالی بود…Air باخ از زیباترین و تاثیرگذارترین قطعات باخ هست و حتما خودتون هم میدونید.شوبرت که کمتر ازش صحبت میشه،و شما به سرناد مشهورش اشاره کردید،قطعهٔ فوق العاده زیبایی بنام Moment داره..خیلی خاصه…
    همینطور در اپراها مخصوصا اپراها و سمفونی های کلیسایی جای دو شاهکار موتزارت و باخ خالی بود: مس بزرگ در دومینور اثر موتزارت و انجیل به روایت متی اثر باخ..حتی اگر قسمتهایی از آنها بودند…
    من از دوران کودکی موسیقی کلاسیک را که آن زمان نمی دانستم از چه کسانی هست را در بعضی فیلمهای کلاسیک ،تاریخی یا قدیمی سینمای جهان می شنیدم و مجذوب آنها می شدم و مرا تسخیر می کرد…اولین بار رقص مجار ۵ برامس را در سکانس آرایشگر یهودی در شاهکار چاپلین،دیکتاتور بزرگ ،شنیدم.همینطور بسیاری ازقطعات دیگر معروف موسیقی کلاسیک.مثل ساراباند هندل،سمفونی ۴۰ موتزارت و ۵ بتهوون،آداجیوی آلبنینو.یا شروع قصهٔ شب رادیو با سمفونی زیبا و محکم کورساکف و دهها مورد دیگر…بعدها که بزرگتر شدم و بعضی ها را شناختم، میرفتم دنبال کاست ها.گرچه اکثر فروشنده ها نه اثرها را می شناختند نه موسیقیدانان را…فقط چند اسم مشهورتر را برای معرفیو فروش کالایشان،حفظ کرده بودند…اما بهترین حرفی که زدید و من هم باش موافقم همینه:
    متاسفانه این ماه‌ها و سال‌هایی که ما در آن‌ها زندگی می‌کنیم ماه‌ها و سال‌های پَستِ تاریخ اند، ماه‌ها و سال‌هایی که انسان‌های پست و بی‌هنر و مبتذل و «هیچی‌ندار» تریبون در دست دارند….
    باز هم سپاس.

  159. سید جواد موسوی فرد گفت:

    پس فتح بهشت از ونجلیس کو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مهدی گفت:

      عزیز جان اون جز قطعات معاصر و جدیدتره..تو طبقه بندی کلاسیک جا نمیگیره….جز موسیقی نیو ایج و الکترونیکه…من خ دم عاشق ونجلیس ام و روح این بزرگ مرد در آرامش ابدی باشه….چه قطعه ی فتح بهشت جانم….

  160. ییامک گفت:

    درود
    سپاس از تلاشی که منجر به گردآوری این‌مجموعه زیبا شد، هرچند اشتیاق به موسیقی شخصی و به روحیات شخص ارتباط دارد اما مجموعه شما در هر صورت زیبا و دلنشین بود برخی را شنیده بودم و برخی نه، بنظرم در میان این شاهکار ها جای کارمینا برونا اثر کارل ارف خالی است .
    سپاسگزارم

  161. حسین پهلوان نسب گفت:

    ی دنیا ممنونم،باعث آشنایی جدی من با دنیای موسیقی شدین،وضمنا تحلیل ها و نوع ارائه ای که تو بخش معرفی آثار داشتین ذوق ادبی خوبی توش متجلی بود،موفق باشین.

  162. کاربر بدون نام گفت:

    جسارتاً جای روسینی خالی بود جناب شمسی.

  163. فرید گفت:

    جمع بهترین ها. هر کدوم شاهکاری است. شخصا والس 2 و رقص مجار 5 رو واقعا دوست دارم و لذت بردم. بقیه آهنگ ها هم عالی. ممنون از سلیقه و گردآوری بهترین ها

  164. کاربر بدون نام گفت:

    دستت درد نکنه…واقعا لیست تمیزی چیدی

    • مهدی گفت:

      عزیز جان اون جز قطعات معاصر و جدیدتره..تو طبقه بندی کلاسیک جا نمیگیره….جز موسیقی نیو ایج و الکترونیکه…من خ دم عاشق ونجلیس ام و روح این بزرگ مرد در آرامش ابدی باشه….چه قطعه ی فتح بهشت جانم….

  165. کاربر بدون نام گفت:

    احسنت

  166. SALIN گفت:

    درود جناب شمسی آیا امکانش هست که مطلبی هم در خصوص موسیقی دوره باروک و مخصوصا آثارهندل بذارید؟

  167. هادی گفت:

    بسیار عالی تشکر از زحمات شما

  168. کاربر بدون نام گفت:

    عالی.تشکر

  169. آرام گفت:

    عالی بودن. لدت بردیم واقعا

  170. salar گفت:

    چند وقت پیش یه سفری در یکی از کشورهای شرق اروپا دیدم تنها چوانی که در کنسرت سمفونیک باخ بودم من بودم .پیرپاتال ها میرفتن اغلب این کنسرت ها را و جوانان خاریهم که ادعا روشنفکری میکردند دنبال موسیقی شرقی دستگاه های ایرانی و عربی و موسیقی بومی اسیا و افریقا هستند بیشتر..روشنفکران اسیایی چندین سال عقب ترهستند که تازه دنبال کلاسیک و رمانتیک و ..هستند ..بیشتر یست های روشنفکری اروپایی قرون 18 و 19 و20 که برا اسیایی ها مانده و ما گذر نکردیم که اگرگذر فکری اتفاق میافتاد میفهمید دستگاه های موسیقیایی ایرانی بسیار غنی تر هست (البته منهای موسیقی پلی فونیک باروک که شبیه دستگااه های ایرانی و ردیف های ایرانی بسیار پیچید ههست) دوره های کلاسیک ورمانتیکو بعد از ان چیزی جز تبلیغات و ژست روشنفکری برای امروز نیست و برای ان دوران خودشون واقعا شاهکار بودند ولی نه برای امروز ..حتی در خود اروپا دنبال موسیقی شرقی هستند روشنفکران و هنرمندان جدیدشان و به نوعی تلفیق اثار شرقی با موسیقی خودشان .

    • Asma گفت:

      این قطعه دانوب آبی از یوهان اشتراوس پسر چندان شگفتی و آرامشی به من میده که حد نداره شاهکار به تمام معناست واقعا.البته همه آثار کلاسیک چنین اند ولی این یکی خیلی رو من اثر گذاشته! مرسی از به اشتراک گذاشتن این قطعات ناب!

  171. مریم شهبازی گفت:

    تشکر. محتوای مفیدی داره سایت شما. مخصوصن اگه به تاریخ و حال و هوای قرن های مختلف آگاه باشیم موسیقی هم بهتر درک میشه و فقط خوش اومدن نیست 🦋🎼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *