17 تا از بهترین رمان های فلسفی که خوانده‌ام

31

فلسفه فارغ از بحث‌های دانشگاهی و آکادمیک، در جریان زندگی روزمره هم به‌وضوح وجود دارد. آن‌کس که در مکانی دورافتاده و با حداقلِ امکانات و بدون هیچ سوادی، در حال پاسخ‌گفتن به پرسش «چرا دیر آمدی؟» یا «چرا امشب شام نخوریم؟» است، نیز در حال فلسفیدن است. رمان‌های متعدد نیز اگر کوچک‌ترین بحثی در باب یکی از مسائل به‌اصطلاح فلسفی داشته باشند می‌توانند به‌مثابه‌ی رمان‌هایی فلسفی نگریسته شوند، لیکن مقصود من از رمان های فلسفی در نوشتار حاضر رمان‌هایی است که از همان ابتدا با نیت بررسی یک یا چند مسئله‌ی فلسفی به‌نگارش درآمده‌اند و تا حدی نیز توانسته‌اند به نیتی که از برای آن آفریده شده‌اند نائل شوند. آن‌چه که در ادامه می‌آید لیستی از 17 رمان فلسفی مشهور است. رمان‌هایی که در ادامه می‌آیند بهترین رمان های فلسفی اند که تاکنون خوانده‌ام.

بهترین رمان های فلسفی جهان

نکته: فهرستی که در ادامه می‌آید بر طبق تاریخ انتشار رمان‌هاست.

  •  رسالات افلاطون

بهترین رمان‌های فلسفی

البته که «رمان» به‌مثابه‌ی رمان از قرن شانزدهم و شاید حتی هفدهم است که پای در عرصه‌ی ادبیات جهان می‌گذارد، اما حیف است که در باب مشهورترین یا بهترین رمان‌های فلسفی سخن گویم و نامی از رسالات افلاطون نبرم. اکثر رسالات افلاطون حالتی داستان‌گونه دارند، لیک سرشار از مباحث و مفاهیم فلسفی اند. اغلب آن‌ها از لحاظ فلسفی در وضعیتی قرار دارند که هنوز هم پس از 2500 سال می‌توان در باب‌شان بحث کرد.

رساله پروتاگوراس، رساله گرگیاس، رساله جمهوری، رساله فایدون، رساله میهمانی و رساله فیلبوس داستان‌وارتر از سایر رسالات افلاطون اند و هر یک از لحاظ مباحث فلسفی نیز بسی غنی اند.

  • کاندید یا اثر ولتر

بهترین رمان‌های فلسفی

کاندید یکی از کتاب‌های مشهور ولتر است. ولتر از اندیشمندان سیاسی قرن هجدهم در فرانسه است و بسیاری از فلاسفه و مورخین بر این عقیده هستند که نقش او در انقلاب فرانسه و به‌تبعِ آن در روشنگری و مدرنیته غیرقابل‌انکار است.

کاندید رمانی فلسفی حول شخصی با نام «کاندید» است. او سفرهای بسیار می‌کند و رمان ماجراهای سفرهای او و خصوصاً یادگیری‌های او از فیلسوفی خوش‌بین به نام «پانگلوس» است. بخشی از این کتاب تقابلی با عقاید لایب‌نیتس است، کسی‌که این جهان را «بهترین جهان‌های ممکن» می‌دانست. ولتر در رمان کاندید نشان می‌دهد که عقاید خوش‌بینانه‌ی لایب‌نیتس مضحک اند، لیکن کل رمان کاندید پیرامون خوش‌بینی و بدبینی نیست بل موارد دیگری نیز خصوصاً در باب سیاست در آن وجود دارند.

از کتاب کاندید چندین ترجمه در بازار کتاب ایران موجود هستند. یک ترجمه مربوط به آقای مرادی اسپیلی و نشر نگاه است، ترجمه‌ای دیگر مربوط به جهانگیر افکاری و انتشارات علمی‌فرهنگی، ترجمه‌ای دیگر مربوط به هانیه فهیمی و انتشارات توس، درآخر ترجمه‌ای از محمود گودرزی و انتشارات افق.

این‌که کدام‌یک می‌توانند ترجمه‌ای بهتر – دقیق‌تر – باشند هیچ نظری ندارم، ولی من ترجمه‌ی زنده‌یاد افکاری را مطالعه کرده‌ام. ترجمه‌ی جهانگیر افکاری قدیمی است و ترجمه‌های محمود گودرزی، مرادی اسپیلی و هانیه فهیمی جدیدتر.

توضیح: کتاب‌های ساده‌دل و کاندید یک کتاب نیستند و آن‌چه که مدنظر من در این نوشتار است، کتاب کاندید است. آن کتابی که زنده‌یاد قاضی با نام ساد‌ه‌دل ترجمه کرده‌اند کتابی مجزا از کتاب کاندید است و داستانی دیگر دارد.

  •  نامه‌های ایرانی اثر مونتسکیو

بهترین رمان‌های فلسفی

مونتسکیو در قرن هجدهم از دو شخصیت ایرانی برای یکی از مشهورترین رمان های فلسفی تاریخ استفاده می‌کند تا به‌نوعی کمک کند به این‌که لااقل جماعت غربی روشنفکر از قرن هجدهم بدین‌سو نام ایران و ایرانی را جز در تقابل با غرب بشنوند. این رمان از آن رمان‌های نامه‌نگارانه است، همچون رمان بیچارگان از داستایوفسکی و شرح حال دو ایرانی است که به فرانسه و کلاً تمدن غرب سفر کرده‌اند و از بدی‌های اوضاع سیاسی و اجتماعی فرانسه می‌گویند.

سبک رمان بسیار دل‌نشین است و عقاید فلسفی و سیاسی هم در آن به‌وفور یافت می‌شوند. به‌نوعی می‌توان گفت که برخی از عقاید اصلی  مونتسکیو در کتاب روح‌القوانین در همین کتاب نامه‌های ایرانی وجود دارند و قابل‌مشاهده‌ اند. جالب آن که مونتسکیو این رمان را در اوایل دهه‌ی چهارم زندگی‌اش، یعنی در 32 سالگی، نوشت.

این رمان با ترجمه‌ی زنده‌یاد محمد مجلسی ترجمه شده  و به‌واسطه‌ی نشر دنیای نو و منتشر شده و قابل‌خرید است.

  • جنایت و مکافات و چند اثر دیگر از داستایوفسکی

بهترین رمان‌های فلسفی

مفاهیم فلسفه‌ی اخلاق به‌طور عام و نیهیلیسم اخلاقی به‌طور خاص در همه‌ی آثار بزرگ داستایوفسکی مفاهیم اصلی اند. این ماجرا از برای کتاب جنایت و مکافات به‌طور علنی و واضح صادق است و به‌نوعی می‌توان اصلاً پی‌وبنیان کتاب جنایت و مکافات را همین نیهیلیسم اخلاقی و تقابل آن با چیزهای دیگر دانست.

راسکلنیکف، نقش اول این رمان، درگیر مفاهیم وجدان، طبیعت انسان، ذهنی‌بودن خوب و بد و موارد این قبیل است و در همین راستا مرتکب قتل یک پیرزن می‌شود. رمان حول قتل پیرزن به‌وسیله‌ی راسکلنیکف و تبعات قتل است. چندین ترجمه از این اثر به دست آمده‌اند و اوضاع آن همچون وضعیت چنین گفت زرتشت است، اما من هنوز هم ترجمه‌ی زنده‌یاد مهری آهی که مستقیم از متن روسی به عمل آمده را ترجیح می‌دهم.

ابله یکی دیگر از رمان‌های داستایوفسکی و از بهترین رمان های فلسفی جهان است. نقش اول ابله، میشکین است و از بیماری صرع رنج می‌برد، همان بیماری‌ای که خود داستایوفسکی نیز را آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد. ماجرای رمان ابله حول ساده‌انگاری‌های میشکین در تقابل‌اش با افراد و در کل زندگی است. او دلی پاک دارد، لیکن ماجراهای زندگی‌اش در تقابل با همین دل‌پاکی‌اش قرار دارند. ابله را با برگردان سروش حبیبی بخوانید.

کتاب ابله داستایوفسکی

جن‌زدگان یا شیاطین یکی دیگر از رمان‌های عالی داستایوفسکی است و حیف است که نام‌اش در فهرست مشهورترین یا بهترین رمان های فلسفی نباشد. نیهیلیست‌ها در اواخر قرن نوزدهم بسیار در روسیه مشهور بودند و درصد عمده‌ای از آثار ادبی، سیاسی و فلسفیِ آن زمان حول همین نیهیلیست‌ها و افکار آن‌ها بود. البته نیهیلیست‌های روسی عمدتاً نیهیلیست‌های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی بودند و نه آن‌که مدام افسردگی داشته باشند و بخواهند خود را بکشند و هیچ ندانند که خوب کدام است و بد کدام. آن‌ها عمدتاً علم‌باور بودند و در مقابل مسیحیت ارتدوکس در روسیه قرار می‌گرفتند. جن‌زدگان یا شیاطین رمانی‌ست حول چند نیهیلیست که مهم‌ترینِ آن‌ها استاوروگین است. آن‌ها عقایدی انقلابی دارند، لیکن سرنوشتی بد گریبان‌شان را می‌گیرد.

بهترین رمان‌های فلسفی جهان
بهترین رمان های فلسفی جهان

جز این‌ها، رمان برادران کارامازوف نیز یکی از بهترین رمان های فلسفی تاریخ ادبیات جهان است، از آن رمان‌هایی‌ست که اگر 10 بار بخوانم‌اش سیر نمی‌شوم. رمان برادران کارامازوف غنی‌تر و پیچیده‌تر و فلسفی‌تر از سایر رمان‌های داستایوفسکی است و آخرین رمانی‌ست که توسط داستایوفسکی به‌طور کامل نوشته و منتشر شده‌است. برادران کارامازوف، آن‌چنان که از نام‌اش هم برمی‌آید، ماجرای چند برادر به همراه پدرشان است.

معروف ترین رمان های فلسفی
معروف ترین رمان های فلسفی | رمان های فلسفی معروف

شخصیت‌های این رمان هر یک نماینده‌ی قشری خاص هستند و هر یک در کشاکشی جذاب با یکدیگر قرار دارند. عقاید داستایوفسکی حول نیهیلیسم اخلاقی و تقابل آن با ایمان مسیحی باری دیگر در همین رمان جلوه پیدا می‌کنند. قسمت گفت‌وگوی ایمان کارامازوف با شیطان و همچنین سخنان مفتش اعظم از مشهورترین قسمت‌های این رمان هستند. کم نبوده‌اند فلاسفه، روان‎شناسان و فیزیک‌دانان مشهوری که این رمان را خوانده‌اند و بسیار آن را ستوده‌اند. فروید و اینشتین دو تن از این افراد هستند.

  • چنین گفت زرتشت اثر نیچه

چنین گفت زرتشت نیچه

شاید بتوان گفت چنین گفت زرتشت در کل اثری ادبی است و به‌طور شاخص رمان نیست، لیکن این اثر چنان فلسفی است و البته حالت ادبی آن چنان است که حیف است صحبت از بهترین یا مشهورترین رمان های فلسفی جهان باشد و نامی از آن آورده نشود.

نیچه این کتاب را در طی چند سال نگاشت و پس از آن کتاب فراسوی نیک و بد را نگاشت و منتشر ساخت. به‌نوعی می‌توان گفت که چنین گفت زرتشت و فراسوی نیک و بد در اغلب مواضع و مضامین برابر اند، لیکن چنین گفت زرتشت ادبی است و فراسوی نیک و بد حالتی خشک و فلسفی دارد.

زرتشت در کتاب چنین گفت زرتشت بعد از سال‌ها عزلت از جایگاه خود به‌در می‌آید و وارد جمع انسان‌ها می‌شود تا آن‌ها را چیزهایی بیاموزاند – از جمله مرگ خدا، ابرانسان، بازگشت ابدی، نسبی‌بودن چیزها، برابر بودن حقیقت با قدرت و اراده‌ی قدرت.

چندین ترجمه از این کتاب در حال حاضر در دسترس اند و گویا درصدی از کسانی که به‌دنبال شهرتی از طریق ادبیات یا فلسفه اند، فکر می‌کنند بهتر است که این کتاب را ترجمه کنند! با این همه، من هنوز برگردان داریوش آشوری را ترجیح می‌دهم.

  •  محاکمه و قصر از کافکا

بهترین رمان‌های فلسفی تاریخ

محاکمه بهترین رمانی‌ست که تا کنون خوانده‌ام، رمانی‌ست از برای تک‌تک انسان‌هایی که به‌دنیا آمده‌اند و خود می‌دانند که باید بمیرند. آن‌ها اما نمی‌دانند که دقیقاً چرا می‌بایست بمیرند، گناه‌شان چیست؟ جوزف ک. کسی‌ست که اول داستان بر او اعلام می‌شود که گناه‌کار است و باید به دادگاه بیاید، اما او هرچه جست‌وجو می‌کند، هرچه حول قاضی‌ها می‌گردد، نمی‌تواند بفهمد که دقیقاً گناه‌اش چیست و از چه رو است که می‌خواهند محاکمه‌اش کنند. در این رمان همچنین نقد کافکا بر بوروکراسی و تبعات آن عیان است.

کتاب قصر نیز تا حدی چنین وضعیتی دارد. در رمان قصر نیز – به‌مثابه‌ی یکی از بهترین رمان‌های فلسفی – شخصی با نام ک. به قصر دعوت شده، اما از هیچ طریقی نمی‌تواند وارد قصر شود. گویی اصلاً قرار نیست او یارای ورود به قصر را داشته باشد. هم محاکمه و هم قصر ناتمام مانده‌اند، اما لااقل محاکمه را برود – رفیق کافکا – با اضافه‌کردن یک بخش کوچک تمام کرده‌است، لیکن قصر به همان صورتِ ناتمام منتشر شده و به‌زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

محاکمه چندین بار به زبان فارسی برگردانده شده‌است. برگردان زنده‌یاد امیرجلال‌الدین اعلم و برگردان علی‌اصغر حداد پیشنهاد می‌شوند. قصر نیز با برگردانِ هر دوی این اساتید خواندنی است. درست نمی‌دانم که زنده‌یاد اعلم این دو کتاب را از زبان آلمانی به فارسی برگردانده یا خیر، اما جناب حداد هم این دو رمان و هم داستان‌های کوتاه کافکا را از زبان آلمانی به فارسی برگردانده‌است.

  • کوه جادو اثر توماس مان

بهترین رمان‌های فلسفی جهان

توماس مان از مشهورترین نویسندگان اروپا در قرن بیستم بود. او از آن دسته نویسندگان و ادیبان بود که به‌شدت و مستقیم تحت تأثیر شوپنهاور بودند. کوه جادو معروف‌ترین و احتمالاً بهترین رمان توماس مان است و روایت‌گر زندگی شخصی به نام هانس کاستورپ است که از بیماری جسمی و البته بیماری روحی رنج می‌برد. سرگذشت کاستورپ همراه با نشان‌دادن تیرگی‌های زندگی و خصوصاً تیرگی‌های زندگی بورژوایی در اروپا همراه است. او به نزد یکی از اقوام‌اش – پسرخاله‌اش –  به فراز یک کوه و به یک آسایشگاه می‌رود، اما خود رفته‌رفته گمان‌اش بر این می‌رود که بیمار است. ماجرای کتاب به جنگ جهانی نخست – در سال 1914 – ختم می‌شود و این درست یادآور فیلم روبان سفید هانکه است که در نوشتار مربوط به بهترین فیلم‌های بدبین فلسفی معرفی‌اش کردم.  کوه جادو رمانی عالی برای خواندن است. پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را بخوانید. این کتاب در سال 1924 منتشر شده و توسط حسن نکوروح به فارسی برگردانده شده‌است.

  • کتاب دنیای قشنگ نو از آلدوس هاکسلی

رمان‌های فلسفی معروف
رمان‌های فلسفی معروف

این رمان یکی دیگر از بهترین رمان‌های فلسفی است و از آن رمان‌هایی است که باید حتماً مطالعه‌شان کرد. دنیای قشنگ نو در سال 1932 منتشر شده، لیکن شرح ماجرایی‌ست مربوط به بیش از چند قرن بعد که در آن رنج کم، لذت زیاد، محدودیت از برای لذت کم و فقر کم است و درعین‌حال و به‌واسطه‌ی همین وفور لذت و عدم محدودیت است که بسیاری از چیزهای باارزش از برای انسان به‌خصوص هنر دیگر باارزش نیستند.

بحث در باب کارخانه‌ی انسان‌سازی، طبقه‌بندی انسان‌ها، بهره‌برداری ابزاری از انسان‌ها در سیستم جدید، وجود یک حکومت متمرکز و از همه مهم‌تر وجود بدبینی به آینده‌ی بشر در این کتاب از عناصر کلیدی اند.

دنیای قشنگ نو به‌وسیله‌ی سعید حمیدیان ترجمه شده و با ویراستاری صالح حسینی قابل‌دسترس است.

  • کتاب تهوع و چند اثر دیگر از سارتر

کتاب تهوع سارتر

سارتر را در نیمه‌ی دوم قرن بیستم در بریتانیا و آمریکا عمدتاً به‌مثابه‌ی یک ادیب شناختند تا فیلسوف، اما از برای منی که دغدغه‌هایی مشترک با سارتر دارد، سارتر هم فیلسوف است و هم ادیب. کتاب مشهور او – هستی و نیستی – دستگاهی عظیم و فلسفی‌ست و چندان آثاری از ادیب‌بودن سارتر در آن نیست، اما کتاب تهوع و چند جلد کتاب راه‌های آزادی – از جمله تعلیق و سن عقل – مضامین فلسفی سارتر را در قالب ادبیات و رمان نشان می‌دهند.

شاخص‌ترین اثر ادبی سارتر رمان تهوع است که قطعاً یکی از بهترین رمان های فلسفی تاریخ است. این رمان حول دوره‌ای از زندگی روکانتن است. سارتر در این کتاب عقیده‌ی اصلی‌اش در باب «زیادی‌بودن چیزها» را نشان می‌دهد. چیزها در فلسفه‌ی سارتر با عنوان «وجود-درخود» یا «هستی‌فی‌نفسه» نشان داده می‌شوند. این چیزها علتی از برای هستی‌شان نیست، می‌شد که نباشند و از همین رو «زیادی» اند. سارتر در کتاب هستی و نیستی منظور-اش از هستی همین چیزهاست و مقصود-اش از نیستی، ذهن آدمی‌ست. چیزها ماهیت دارند و ماهیت‌شان نیز ثابت است. آن‌ها هستند همان‌طور که هستند، لیکن آدمی ماهیت ندارد و نیست آن‌چه هست و هست آن‌چه نیست.

کتاب تهوع بسیار خواندنی است و از بهترین رمان‌هایی است که تا کنون خوانده‌ام و احتمالاً همواره این‌سان باقی خواهد ماند. این کتاب نیز چندین ترجمه دارد که من برگردان زنده‌یاد اعلم را به همه ترجیح می‌دهم.

  • همه می‌میرند اثر دوبوار

بهترین رمان‌های فلسفی جهان

همه می‌میرند عمده‌اش دیالوگ بین فوسکا و رژین است. فوسکا کسی‌ست که پیش‌تر معجونی خورده و به‌واسطه‌ی آن به زندگی ابدی دست پیدا کرده‌است. اما در زندگی ابدی‌اش دیده آن چیزهایی که همواره گمان می‌کرده با زندگی ابدی دست به آن‌ها می‌تواند یافت، چندان چیزهای خواستنی‌ای نبوده‌اند. در عوض رژین میل به زندگی دارد و به‌مثابه‌ی انسانی عادی که عمری معمولی دارد، خواهان آن است که زندگی‌ای جاودان داشته باشد.

تقابل مرگ و زندگی و ستایش زندگی کوتاه انسان‌ها عناصر اصلی رمان اند، لیکن در حاشیه – که البته گاه حاشیه بهتر از متن است و خود می‌تواند متن باشد – اندیشه‌های دیگر حضور دارند.

این کتاب دوبوار با ترجمه‌ی مهدی سحابی در دسترس است.

  • کتاب بیگانه از آلبر کامو

حقیقت این است که فلسفی‌ترین و بهترین اثر کامو همین بیگانه است – البته سوای افسانه‌ی سیزیف که اصلاً رمان نیست.

بیگانه به‌نوعی حالت ادبی‌شده‌ی کتاب افسانه سیزیف است و حول موضوع «پوچ» نگاشته شده است. مورسو نقش اول کتاب بیگانه است که شرح افکار او در همان جمله‌ی نخست که از زبان خود مورسو بیان می‌شود عیان است: دیروز مادر مرد، شاید امروز نمی‌دانم.

او به‌ظاهر فردی بی‌تفاوت است، اما ماجرای تقابل او با زندگی و خصوصاً جامعه در این کتاب خواندنی و جذاب هستند. کتاب با ترجمه‌ی مشترک آل‌احمد و خبره‌زاده و همچنین با ترجمه‌هایی دیگر از جمله ترجمه‌هایی از لیلی گلستان و امیرجلال‌الدین اعلم در دسترس است.

  • کتاب بار هستی از میلان کوندرا

بار هستی کوندرا

 

بار هستی یا سبکی تحمل‌ناپذیر هستی یکی دیگر از بهترین رمان های فلسفی است. این کتاب را کوندرا در سال 1984 منتشر ساخت. مفاهیم فلسفی در آن زیاد اند، اما می‌توان گفت از همان ابتدا کوندرا آن را با نیت بحث در باب خیر و شر در این جهان نگاشته است. در زندگی‌ای که یک بار فقط آن را تجربه می‌کنیم، به‌چه‌سان می‌توان در مورد خوب و بد – خیر و شر – سخن گفت؟ این محور اصلی رمان است.

  • کتاب آونگ فوکو از امبرتو اکو

بهترین رمان‌ها فلسفی

هر زمان که اثری ادبی، یک رمان، را می‌بینم که توسط فیلسوف یا فلسفه‌دانی شهیر نگاشته شده، به‌شدت جذب‌اش می‌شوم و تمایل پیدا می‌کنم که بخوانم‌اش. آونگ فوکو اثر امبرتو اکو – فیلسوف شهیر – است که در سال 1988 منتشر شده‌است. کتاب بسیار عالی‌ست و سفری در تاریخ اندیشه می‌کند.

این کتاب با برگردان رضا علیزاده در دسترس است.

سخن آخر

آن‌چه که در بالا آمد، صرفاً بخشی از بهترین رمان های فلسفی است و نه همه، چه‌آن‌که رمان‌های دیگری نیز می‌توانستند در این فهرست باشند من‌جمله پدران و پسران از تورگینف، دل تاریکی از کنراد، پرتقال کوکی از برجس، تصویر دوریان گری از اسکار وایلد، مرگ ایوان ایلیچ از تولستوی، به نام گل رز از امبرتو اکو، وقتی نیچه گریست از یالوم و بسیاری دیگر. جای آن هست که شما عزیزان رمان های فلسفی زیبا و البته عمیقی که خوانده‌اید را در قسمت نظرات به ما و کاربران معرفی کنید.

در آخر آن که زیاد در مورد رمان‌هایی که معرفی کردم ننوشتم چراکه خواستم این نوشتار صرفاً معرفی این رمان‌ها باشد برای مطالعه و نه آن که داستان‌شان را لو دهد و کسی دیگر رغبت نکند به مطالعه‌شان.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نیازی به ثبت ایمیل نیست. لطفاً دیدگاه‌تان را بنویسید.

نیازی به ثبت ایمیل و نام نیست. لطفاً دیدگاه‌تان را بنویسید.

نیازی به ثبت ایمیل نیست. لطفاً دیدگاه‌تان را بنویسید.

31 دیدگاه
  1. هادی نوشته‌است:

    سایت خیلی خوبی دارید. از مطالب لذت می برم.

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      متشکرم از نظر مثبتی که به من دارید.

  2. حسین رضی پور نوشته‌است:

    سلام ..واقعا عالی ست ..تشکر از وقتی که گذاشتید و مطالب خوبی که تهیه می کنید..راز فال ورق اثر یوستین گوردر رو اخیرا خوندم جالب بود ..میخواستم بپرسم که ایا کوه جادو هم به موضوعات فلسفی به روشنی اشاره می کنه یا تم نویسندگی در واقع فلسفی و تفکر برانگیزه ..علاقه من بیشتر به رمانهایی ست که بعضا در دیالوگهای شخصیتها اشارات عمیقی به جایگاه انسان و نقشهایش و علایقش می شود..در مجموع سایت شما برای من که علاقه ی مطالعه به مبانی فلسفی پیداکرده ام بسیار جذاب و راه گشاست..ابتدا از کتابهای پال تویچل شروع کردم بعد رسیدم به کتابهای هراری بعد هم شوپنهاور و کتاب جهان همچون اراده ..که متاسفانه احساس کردم که برام سنگینه و در حال حاضر به دنبال تقوت پایه های فلسفی م هستم که خوشبختانه با نوشته های شما فکر کنم ادرس درست رو پیدا کرده ام ..به هرحال مصدع شدم که هم تشکر و قدردانی داشته باشم و هم اگه وقت داشتید برای راحت مطالعه کردن کتاب شوپنهاور و یا کانت راهنمایی کنید البته این رو بگم که دیپلم تجربی لیسانس سیاسی و ارشد روابط بین الملل خیلی مرتبط با فلسفه نیست ولی بازنشستگی و شروع دوباره ام ارزوست ..خیلی ممنون و سپاسگزارم.

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      درود. متشکرم از نظر مثبت شما.
      راز فال ورق رو متاسفانه تا حالا مطالعه نکردم،امیدوار ام به‌زودی بتونم در برنامه قرار بدم.
      بله کوه جادو کتاب بسیار خوبیه و اتفاقا تاکیدش روی روابط انسان‌هاست.
      در مورد کانت و شوپنهاور هم مطالبی در وب‌سایت هست که شاید بتونن کمک‌کننده باشن. می‌تونید روی تگ‌ها کلیک کنید.
      به‌ زودی مطالب دیگه‌ای در مورد شوپنهاور منتشر خواهند شد.
      باز هم متشکرم از نظر مثبت شما.
      کانت

      شوپنهاور

  3. Javad نوشته‌است:

    با تشکر از پست های بی نظیرتون ولی بنده یه نکته ای رو میخواستم بهش اشاره کنم، اینکه کتاب ساده دل ترجمه محمد قاضی و کاندید ترجمه افکاری یکی نیستند و دو کتاب مجزا هستند کلا

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      درسته حق با شماست و اون چیزی هم که مدنظر من بوده در این متن، نه کتاب ساده‌دل بلکه کتاب کاندید بوده. متشکر از شما.
      الان دیدم که آقای قاضی اصلاً کتاب دیگه‌ای رو ترجمه کردن و گویا کتاب L’Ingénu بوده.
      من ترجمه‌ی آقای افکاری رو خوندم و ترجمه‌ی آقای مرادی‌اسپیلی رو هم از اپلیکیشن طاقچه نگاه کردم. ازاون‌جا که ایشون روی کتاب‌شون عنوان فرعی «ساده‌دل» رو به کار بردن و ازاون‌جا که قبلاً ترجمه‌ی آقای قاضی رو ندیده بودم فکر کردم این دو یک کتاب هستن. جالب این‌که شخصیت کاندید در داستان هم بهش می‌خوره که ساده‌دل لقب بگیره.
      باز هم متشکرم از شما.

  4. علی نوشته‌است:

    سلام اقای شمسی عزیز
    متاسفانه من تا به حال رمان های زیادی مطالعه نکردم و از این مطلب شما هم نهایت استفاده رو بردم که باید حتما چند کتاب رو تهیه و مطالعه کنم
    حقیقت امر خیلی دوست داشتم نظر شما رو در مورد چند نویسنده مثل شکسپیر —کازانتزاکیس– مارسل پروست — روژه مارتن دوگار—همینگوی—ویکتور هوگو —سامرست موام —-چخوف و استیو تولتز بدونم چون نظر شما خیلی به ما کمک میکند.
    امیدوارم همواره سلامت باشید

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      درود. سلامت باشید. مرسی از لطفی که به من دارید.
      من از همه نخوندم واقعا، اما اون‌هایی که خوندم رو می‌گم خدمت شما:
      زوربای یونانی از کازانتزاکیس رو فکر کنم سال ۹۳ خوندم، خیلی خوشم اومد اون موقع – خصوصاً اینکه اون موقع زیاد خیام می‌خوندم و رویکرد زوربا رو شبیه خیام به جهان دیدم.
      چخوف زیاد خوندم. اتاق شماره ۶ و باغ آلبالو رو خیلی اون موقع خوشم اومد.
      شکسپیر خیلی خوندم، اما هملت و مکبث رو از همه بهتر می‌دونم. به‌زودی در مورد بدبینی فلسفی در نظر هملت به مطلب منتشر خواهد شد.
      پروست نخوندم، اما خانمم خونده و بسیار تعریف کرده. همینگوی هم پیرمرد و دریا، داشتن و نداشتن و وداع با اسلحه رو خوندم، ولی چندان ارتباط برقرار نکردم که بخوام ارزش تعریف کنم. فاصله‌ی فکری زیادی دارم باهاش. روژه مارتن دوگار و سامرست موام هم نخوندم متاسفانه و همواره علاقه‌ای نداشتم که بخونم.
      در عوض سمت توماس مان، کافکا، کنراد، داستایوفسکی، سارتر، کامو، بالزاک و چند نفر دیگه رفتم.

      1. علی نوشته‌است:

        سلام اقای شمسی. متشکرم از پاسخ شما
        موفق و تندرست باشید

        1. آرش شمسی نوشته‌است:

          سلامت باشید. شما هم همینطور

  5. مهرو نوشته‌است:

    سلام. ممنونم خیلی کمک کننده بود

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      درود. سلامت باشید. خوشحال ام که مفید بوده.

  6. ثمین نوشته‌است:

    من رمان درمان شوپنهاور و همچنین رمان وضعیت بشر از آندره مالرو رو خیلی دوست دارم. ممنون از لیستی که تهیه کردید

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      درود. متشکر از پیشنهاد شما.

  7. فاطمه نوشته‌است:

    خیییییلی ذوق کردم با دیدن سایتتون و مطالبی که گذاشتینمیشه،لطفا درمورد فلسفه ی شیخ اشراق اگر کتابی میشناسین که سطحش زیاد سخت نباشه بهم معرفی کنین؟ ترجیحن رمان باشه…
    بازم ممنون

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      مرسی از لطف شما. کتاب عقل سرخ خود سهروردی که چنین شکلی داره.
      کتاب «قلندر و قلعه» نوشته‌ی یحیی یثربی در حول زندگی سهروردیه. خود یحیی یثربی هم از استادان به‌نام فلسفه‌ی اسلامیه و تألیفات زیادی در این زمینه داره.

  8. رامین نوشته‌است:

    درود ، وقتی سارتر و کامو و دوبوار از اگزیستانسیالیستهای نو و داستایفسکی از آفرینندگان اون مکتب بودند جای سفر به انتهای شب از سلین که مانیفست این مکتبه خیلی خالیه

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      درود. مرسی از پیشنهاد شما.

  9. سهند نوشته‌است:

    متشکرم.خیلی مفید و آموزنده بود

  10. شیوا جعفری رادنیا نوشته‌است:

    خیلی عالی بود ممنون آرش جان. توشون چندتا کتاب بود که من نخوندم، حتماً می‌خونمشون. البته کتاب سیری در رسالات افلاطون یعنی همون تصویر کتاب اول، اگرچه مثل خود رسالات افلاطون رمان نیست، حالت داستانی داره و بدون شک یکی از بهترین کتابایی هست که خوندم 🙂

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      مرسی از لطف‌ت شیوا جان. <3

  11. عبدالله اطلس نوشته‌است:

    همسایه جان، کتاب های خوبی است اکثر این ها را خواندم واقعا خواندنی است، ولی بنظرم کتاب های(جنگ و صلح از تالستوی و آناکارنینا از همین نویسنده، بلندی های بادگیر از امیلی برونته، مسیح باز مصلوب، بادبادگ باز، و نه آثار از آلبر کامو، و ده ها کتاب دیگر که یادآوری از آنها اینجا ممکن نیست) برای خواندن قابل یاد آوری است.
    من تقریبا سال یک بار از کابل به تهران صرف برای صدها جلد کتاب حضور می آورم خیلی برایم لذت بخش است.

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      درود. مرسی از پیشنهاد شما.

  12. سعید صادقی نوشته‌است:

    سلام،وقت بخیر، قبلا از زحمتی که برای جمع آوری مطالب بالا انجام دادید تشکر میکنم. و اما …
    بنده به تازگی علاقه مند فلسفه شدم و تاکنون نیز مطالعه فلسفی نداشتم. کتاب دنیای سوفی را مطالعه کرده ام، برای مطالعه بعدی چه کتاب را پیشنهادمیکنید؟ و بعدی …
    درخصوص تاریخ فلسفه در تمدن ایران چه کتابی رو پیشنهاد میکنید که ساده و روان و قابل درک برای منی که مطالعه فلسفی نداشتم، باشه.
    سپاس از صبوری شما

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      درود جناب صادقی.
      برای آشنایی با کتاب‌های پایه‌ی فلسفه پیشنهاد می‌کنم از نوشتار جداگانه‌ی ما در این ارتباط استفاده کنید: کتاب‌های مقدماتی فلسفه.
      در مورد آشنایی با تاریخ فلسفه اسلامی هم دو کتاب می‌تونم به شما پیشنهاد کنم:
      یک کتاب با نام «تاریخ فلسفه در جهان اسلامی» نوشته‌ی حنا الفاخوری و کتاب دوم تاریخ فلسفه اسلامی نوشته‌ی سید حسین نصر.

  13. پویا نوشته‌است:

    سلام از مطالب لذت می برم. خیلی عالی بود ولی فکر کنم البته نظر منه کتاب دنیای سوفی هم خوب بود اگه اضافه میکردید.

    1. آرش شمسی نوشته‌است:

      درود. مرسی از شما.
      واقعیت‌ش از کتاب دنیای سوفی خوشم نمیاد، همچنین این کتاب در واقع رمان فلسفی اونطور که من در ابتدای این نوشتار توضیح دادم نیست. در واقع این کتاب تاریخ فلسفه‌س و نه این که ایده‌ای فلسفی برو به‌صورت رمان درآورده باشه.

  14. پویا نوشته‌است:

    دنیای سوفی بله شاید اونطور که شما میگید نباشه. ولی میتونه حروف البای فلسفه باشه.

  15. جعفر قاسمی نوشته‌است:

    سلام
    عالی بود ممنون

  16. زهرا نوشته‌است:

    سلام
    سایت فوق العاده ای دارید.کتابهای عقاید یک دلقک و سمفونی مردگان و ملت عشق کتابهایی هستند که بی نظیر بودنشون رو نمیشه انکار کرد.این کتب هم در سایت برای معرفی بزارید خوب میشه.موفق و پیروز باشید

  17. محبوبه نوشته‌است:

    سلام. خیلی عالی بود. از سایت شما خیلی خوشم میاد. با ارزوی موفقیت برای شما

دیدگاه‌تان را بنویسید

نیازی به ثبت ایمیل نیست. لطفاً دیدگاه‌تان را بنویسید.

نیازی به ثبت ایمیل و نام نیست. لطفاً دیدگاه‌تان را بنویسید.

نیازی به ثبت ایمیل نیست. لطفاً دیدگاه‌تان را بنویسید.

مجله فلسفه